Min engelska trädgård

20120202-213112.jpg

När Lantlorden for till det engelska grevskapet tvingades jag stanna hemma. Men han tog iaf med sig en bit av England hem till mig: Fyra fröpåsar. Det är alltid roligt att få in nya sorter i trädgården och spännande att se vilka som klarar sig.
Snart är det dags att förså på fönsterbänken. Jag brukar inte göra det längre eftersom jag ofta reser bort och små känsliga plantor absolut inte får torka ut. Kanske lejer jag bort till en vän. Det blir ju ändå alltid för många plantor för en person.
Brocolli-sorten Summer Purple ser vacker ut. Kan tänka mig att odla den ihop med en spretig och hög tagetes efter inspiration från Läckö Slotts köksträdgård där kållandet blommar. Lite rädd för att bli med kål eftersom det kan dra till sig kålflugor. Tagetes brukar ju kunna skrämma bort det mesta.
Blomman Convolvulus har ingen aning om vad den heter på svenska (malva?), får nöja sig med ett hörn. Inte så förtjusande på bild men vem vet… Floxen däremot med sina vackra färger kan nog få fylla några bara fläckar som alltid uppstår efter en kall vinter (idag är det iaf kallt!).
Och den sista fröpåsen, ”runner bean” är ju ingen nykomling i min trädgård. Blomsterbönan har jag massor av på störar i mitt köksland varje år.
I år blir det alltså att så tacksamhetens fröer, så att säga.

/ Kolonistan

Lämna en kommentar