Tid att saft och sylta

image

Jag älskar rårörd jordgubbssylt. Inte kokt utan bara jordgubbar och socker och lite konserveringsmedel och sedan in i frysen. Men samtidigt är det ju både imponerande och vackert att ha en sådan här hylla med hemgjorda konserver. Häromdagen plockade jag blåbär och hallon för att spara till vintern. Innan semestern måste jag också hinna plocka både krusbär och röda vinbär, även om just vinbären tenderar att bli över när jag tömmer frysen på bär under vintern. Röda vinbär är en fröjd för ögat och naturens egna syrliga pärlor färska men jag som växt upp på vinbärssaft (och drömde om jordgubbsdito) vet aldrig riktigt vad mer än vinbärskaka man kan göra. Har du ett bra recept?

/Kolonistan

 

Ps: Glasburkar och gammaldags saftflaskor som på bilden ovan hittar du på Ikea.

3 responses to this post.

  1. Vinbärsgelé och blandsaft med lite olika andra bär brukar jag göra. Och förstås vinbärskaka, det är ju supergott!

    Svara

  2. Blev inspirerad och gjorde vinbärskaka i går.

    Svara

  3. Koka tillsammans med äpplen till sylt. Jättegott!! 🙂

    Svara

Kommentera

