Min gröna punkt i livet

image

Så här grönskande är min perennrabatt. Den flödar över. Kanske på grund av sådär 50 litet kogödsel. Fick dock höra av en riktig expert på Zetas handelsträdgård att perenner inte ska gödslas utan klarar sig bra med att bara få nedklippt gräsklipp och växtdelar. Ett rätt fick jag hur som helst eftersom jag städar och klipper ner mina perenner först på våren och låter de ruggiga kvistarna ligga kvar och brytas ner i rabatten.

Vad önskar jag av min rabatt? Mer vårblommande fleråringar. Jag borde köpa fler av de vackra aliumbollarna som kan sväva genom maj men också en löjtnantshjärta och tidig rosa pion.

Just nu har en vit riddarsporre slagit ut. Backnejlikor. Praktlysing. Kanelrosen. Prästkragen letar sig gängligt upp lite hör och där och lär var borta när midsommarkransen ska bindas. Gräslöken blommar vackert – liksom flera av mina sättlökar som måste fått en frostknäpp och producerat fägring istället för näring.

Näst på tur står den vita New Dawn som är full av små rosenknopp i år. De blå pampiga riddarsporrarna kommer också slå ut snart liksom kryddsalvian med sina lila vippor.

I dag lade jag över en odlingsbubbla på delar av mitt land för att snabba på mangolden. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag sådde i mitt köksland i år men hoppas jag fick ner lite rödbetor.

/Kolonistan

Lämna en kommentar