Vinbär och krusbär i syltröran

Vinbär och krusbär i syltröran

Jag gjorde det enkelt för mig i dag. Rörde ut socker och fryspulver med röda vinbär och söta krusbär. Så som mamma. Fast hon gjorde en jättegod jordgubbssylt. Det står att det är ”utan konserveringsmedel” men det är både modifierad stärkelse och xantangummi (!) i påsen ser jag efteråt. Får lite dåligt samvete men tröstar mig med att fler vitaminer är kvar än om jag hade kokt sylt. Bäst hade dock varit om jag gjort som jag brukade – tinat och ätit bären, kört dem superkort i mikron eller ätit dem färska i dag.

/Kolonistan

Kommentera

