Mina sinnens harmoni

20130610-152438.jpg

Så här underbart frodigt är det i mitt stora trädgårdsland i år. Tack vare lagom med regn och lagom med sol. Det växer så snabbt, mellan varje andetag någon centimeter – minst.

Jag saknar min vackra blå iris som lät sina skönheter vaja i försommarbrisen. Minns också nu endast vallmons röda sköra kronblad som lös upp tidigt.

Nästa år blommar irisen igen är min förhoppning. Har frösått några kapslar och ser små spjutformade blad komma upp. Tänker också köpa in någon försommarblommande perenn i lila, blått eller vitt.

Min akleja som var en liten planta förra året är nu hög och ståtlig men sprider sina frön likt ogräs. Många nya plantor i år som jag inte har hjärta att rensa bort.

Denna veckan har grönskan sakta beklätts av lila smycken. Mina krypande malvor blommar, backnejlikan blev både grön och blommande efter en utrensning av parasitogräs och kirgislöken har snart blommat över. Kanske är det fler kirgislökar jag ska sätta. Det är vackert när de lila kloten svävar över landet och så var ju alltid min tanke.

Snart slår också min vackra flamentanz ut. Hittade en knopp där röda kronblad redan anas. Medan pepparroten yviga vippor och rabarbern stolta blomknopp snart blommat över.

One response to this post.

  1. Posted by Margreth Alexandersson on 16 juni, 2013 at 13:34

    Så målande du beskriver dina växter och blommor,man kan riktigt känna doften.Varför blir du inte författare.

    Svara

Kommentera

