Väntar på en sommar för rosor

20130531-183155.jpg

Min allra mest älskade ros heter flamentanz och blommar kraftfullt i cyklamenrött utan vidare omsorg. Är du ute efter en härdig, lättskött, kraftig och imponerande klängerros är det flamentanz du ska satsa på. Min häver sig med lite hjälp av den hemmabygda vita bänken med hög rygg upp som en skuggande sky av grönt och rosa. Blommar rikligt och genom att ansa rätt kan du få den att remontera. Förra året kom de sista blommorna i november.

20130531-183700.jpg

Flamentanz

Lättskött 5/5
Skönhet i bladverk 4/5
Blommorna 5/5
Snitt 5/5

20130531-183942.jpg

Buskrosor i ljust rosa och gult som var ett billigt inköp och inte motsvarat förväntningarna. De har extremt taggiga stjälkar och små ludna blad. Hoppas få se mer blomning i år. Minns inte vad den heter men tror det var ungefär som whiskyn Jim Bean.

Lättskött 5/5
Skönhet i bladverk 2/3
Blommorna 2/5
Snitt 0/5

20130531-184349.jpg

Kanelrosen är en sticklingsplanta som jag fick från mamma. Jag planterade den strax före snön föll i november och är glad att den till skillnad från de andra rosorna har gått opåverkad genom den långa vintern. Hoppas mycket på denna gamla beprövade skönhet. Rosendoft som man vill parfymera kärleksbrev med. Bladverket har en ljus grön ton och bladen är tunna och fogliga.

Kanelros
Lättskött 5/5
Skönhet i bladverk 4/5
Blommorna ?
Snitt ?

20130531-184829.jpg

Min vita new dawn klarade precis livhanken. Har klippt bort alla grenar som klängt i min vita hemmabygda spalje och hoppas att skotten som går att sikta bär blomanlag. New dawn lovade en sky av vita blommor på grenar som kunde bli fem meter långa men det har jag ännu inte sett. Min dröm var ett törnrosas rosenvalv mellan spaljen och den gröna boden på tomten. Hoppas denna sommaren blir en rossommar och nästa vinter blir mild så den kan återhämta sig. Jag vill inte att new dawn ska gå samma väg som min vackra babyrosa buskros fairytale som knäcktes på två kalla vintrar.

20130531-185534.jpg

New dawn
Lättskött 3/5
Skönhet i bladverk 3/4
Blommorna 3/5 (alldeles för få)
Snitt 2/5

Summering: Mitt tips är flamentanz men vad gillar du för rosor?

/Kolonistan

Kommentera

