Plantera och så på kolonin

20130516-232102.jpg

20130516-232132.jpg

20130516-232158.jpg

20130516-232219.jpg

Fantastiskt väder i dag. Tog med mig kvällsmaten till kolonin och intog i solnedgången. Hade sedan två skymningstimmar att finrensa, så och plantera om i rabatterna.

I höstas samlade jag in frö från den stora blå riddarsporren och sådde redan då. Resultatet: En handfull fina plantor som jag planterade ut i en cirkel ihop med themyntan och den vita och lila riddarsporren jag köpte förra året. Nu hoppas jag att den stora rabatten blir så maffig som jag alltid önskat – även om mina iris krympt bort.

Förra gången rensade jag ogräs och beredde landen i timmar. Nu var det bara att putsa lite innan jag kunde så två rutor dill och två rutor rädisor av olika sorter. Ruccola hann jag också så några rader.

Till sist petade jag en hel kasse med sparade lökar, sådana som jag köpt och haft inne vid jul och påsk. Får se om det i sommar eller nästa vår kommer upp amarylis, hyacinter, påskliljor och pärlhyacint.

Tyvärr så var min vita ros New Dawn ännu inte riktigt kry. Det kommer några skott nedtill men det kan lika väl vara oförädlade rotskott. Snyft. Jag ger dock inte upp än även om jag för säkerhets skull petade ner några rosenbönor längs med den vita spaljen.

/Kolonistan

Kommentera

