Nu åter(an)vänder våren och idéerna

20130227-113528.jpg

Grönt tips
I dag sammanfaller min ledighet med vårsolsväder. Härligt!
Min plan är att göra årets första besök på kolonin. Än så länge får påsen med utblommade sparade lökar, hyacint, tazetter, amarylis och pärlhyacint, ligga kvar i mörkret under diskbänken. Jag vill återanvända dem i rabatten och förhoppningsvis få dem att sommarblomma där om sorken inte är för glupsk!
Jag tycker det är så synd att slänga lökarna när julens blommar vissnat. Min mamma brukar plantera ut och få både amarylis och hyacint att blomma igen.
Mina minipåskliljor som tyvärr inte slagit ut än har jag satt i en vårig glaskruka. Antingen plockar du bort innekrukan av plast och låter sand och jord lysa igenom det gröna glaset eller så återanvänder du tidningspapper och virar det dekorativt runt plastkrukan innan du sätter ner arrangemanget. Jag tyckte det var fint att vika tidningspappret dubbelt för att få en fylligare övre kant som sticker upp lite ovanför glaskrukan och jorden.

/Kolonistan

Kommentera

