23 grader i februari

20130227-235816.jpg

20130227-235842.jpg

Ring klocka ring… I dag började det nya trädgårdsåret. Första besöket på kolonin 2013. Mycket kort. Mycket snö. Mycket soligt – 23 grader i februari i växthuset. Min välpaketerade lavendel hade överlevt. Den fick lite lite vatten men sedan packade jag in den igen för att skydda mot allt för mycket lockande sol. Kålplantorna ute hade nog nästan klarat kylan, de var fortfarande lite köttiga men kyla och mörker och fukt hade gjort sitt. Det blev en enda liten lila broccoli. Mitt råd är att du måste så tidigt tidigt, förkultivera inne. Jag hade kanske fått skörda ifall sommaren varit gynnsam, det var ju på marginalen att de inte blev skördemogna. En eller ett par veckor till eller några soliga under sommarmånaderna hade räckt. I landet hittade jag underligt nog en grön växt som såg ut att frodas trots snötäcket. Det var ingen snödroppe eller vintergäck, det var vinrutan! Tänk så otippat att det skulle bli första vårtecknet.

/Kolonistan

Kommentera

