Novemberskörd: Brocolli

20121118-233933.jpg

Milda och råa november. I lördags var jag på kolonin. Minns inte när jag var där senast, antagligen när frosten i oktober bröt ner blomsterkrassen. Jag kom för att se om min kål överlevt frost och blöta – och fann två plantor som knoppade. Jag skördade alltså en stängel men lämnade den andra för att bli större. Vi närmar ju oss december med stormsteg, därför täckte jag omsorgsfullt Brocolliplantorna med fiberduk. Så länge det inte blir total vinter ska nog plantorna utvecklas. Om Brocollin var god? Ja, den smakade som den ska (helst dippad i smaksatt crème fraish!). Mamma tyckte den djupt lilagröna stängeln var vacker i vas, allt för synd att äta. Jag rekommenderar verkligen dessa vackra plantor som prydnad i en rabatt vid entrén, stora ståtliga stabila och ätliga.

/Kolonistan

Ps: i morgon ska jag avslöja en spännande upptäckt!

Kommentera

