Inspiration: Låt höstens blommor brinna

20120927-123535.jpg

20120927-123655.jpg

20120927-123929.jpg

20120927-123953.jpg

Dramatik. Eller enkelhet. Att arrangera blommor är inte svårt. Låt ditt hem glöda i höst.

För mig räcker det att titta på de snittade blommorna för att känna hur jag vill ha buketten. I går plockade jag med mig så många underbara som möjligt. Ville inte att de skulle stå i sin ensamhet och regna bort.

För mig har just odlingen av snittblommor kommit att bli den största behållningen (förut bär) av att ha kolonin. Jag älskar att ta hem färska blommor och att generöst ge bort en bukett till en vän. Så enkelt och så uppskattat. Inga krav mer än att de ska ner i vatten.

Valet av vas sätter delvis ramen för buketten. Kombinationen kan göra en enkel bukett dramatisk eller romantisk. En bukett får delvis sin personlighet från valet av blommor och delvis genom valet av vas. Jag jobbar gärna utanför ramarna.

Den lilla röda solrosen (ovan) hade kunnat passa i en enkel liten vit glöggkopp där bara huvudet syns ifall den stod på ett bord där gäster tittar ner. Nu fick den en perfekt inramning när den ensam lutar mot kanten på ett högt transparent snapsglas där den ensamma stjälken är en pikant hårig detalj. Maskulint och trendigt matchat med rådjur- och älghorn.

Den stora svartröda solrosen (ovan) har ett tungt huvud. Därför har jag stoppat keramikburken (Höganäs senapsburk) med med mjuka stenar. Då står den stabilt istället för att hänga med huvudet. Blomhuvudet, djupt sammetsrött med drag av saffran och svart jord, matchar perfekt färgen på keramiken. Bildar på sideboardet ett stilleben inspirerat av de stora holländska 1600-talsmålarna.

Den mest traditionella buketten ovan domineras av de taggiga solhattarna. Här jobbade jag med naturens eget uttryck i tanken, därför växer de upp till olika höjd ur mattan av andra blommor med mjukare former. En enkel glasvas från Ikea (Vasen, 20 kronor) funkar fint här.

Till sist; en enkel blomma i en enkel vas kan vara nog så vackert. Årets sista knopp av flamentanz (snyft, perfekt och hållbar minst en vecka) med vackra ceriserosa kronblad och väderbitna blad får svindel och håller sig i kanten på min höga mjölkvita glasvas. Det behöver inte vara svårare än så.

Jag har placerat ut buketterna runt om i mitt hem. De har var och en sitt eget uttryck och behöver sin egen vrå för att inte störa varandra. Tilläggas; den luktlösa rosen passar bra att ha i sovrummet.

/Kolonistan

Kommentera

