Kolonistans vardagsrum 2.0

20120919-005138.jpg

20120919-005152.jpg

Nu när hösten faller som regn utanför fönstret börjar jag direkt flytta fokus från koloniträdgården till hemmet. I dag köpte jag äntligen den där bordslampan på Ikea som jag suktat efter så länge. Funderar nu på att skaffa en till! En riktigt manlig, stadig och smäcker skapelse med rostfritt stålstativ och svart skärm av hög kvalitet (hoppas den inte bleks i fönstret!). Det som slår mig än en gång är hur maskulint mitt heminredningsideal är. På fönsterbänken har jag också placerat en zinkkruka (arvegods – mycket trendigt materal i år) med svärmors tunga och ett älghorn (arvegods) som ljushållare. Jag har beställt flera roliga kuddar idag med motiv från illustratören Watkins och fototryck av gamla böcker. Min dröm är att få plats med en Howardsoffa, en modell som jag älskat från första stund men kräver plats. Tills vidare nöjer jag mig med min (ärvda) svarta skinnfåtölj som ger karaktär till rummet. När jag tittar mig omkring i min lägenhet är det mycket som är loppisfynd och arvegods eller hemmafixat. Nästan allt utom säng, lampor, textilier och köksstolar. Till och med konsten är hemmagjord! Jag gillar mitt hem men känner att det saknas detaljer som kan bli kittet som binder ihop min spretande inredning. Jag skulle också vilja ha in några hemsydda kuddar med udda motiv (loppisbonader!) och några mer femenina spetsdetaljer – har hittat en grå badrumsmatta med spetskant (Jotex) och vita ljusstakar med spetsrelief. Min stil brukar jag kalla för industrial chic eller bara lite anglofil.

/Kolonistan

Kommentera

