Fin bukett i udda vas

20120819-204628.jpg

Grönt tips:

Här kommer tips på en lite udda bukett. Jag gillar som ni säkert märkt lite smala och höga eller stora pampiga och höga buketter mer än små och traditionellt runt bulliga.

I kväll knipsade jag av en stängel gladiolus, en variant i vitt med rödrosa hjärta, en lila astillbevippa, två bulliga kvistar kärleksört som just börjar skifta i rosa och två stora rödlila solhattar.

Jag använder gladiolus som toppnot i min bukett. Dess blad bildar en fin fond för de andra blommorna. Astillbens vippa blir näst högst men utmärker sig med en mjuk ullig form. De två ståtliga solhattarna justerar jag till olika höjd. Genom att fläta in deras stjälkar i kärleksörten, som jag håller kort som en mossa på vasens kant, kan jag även styra solhattarna i sidled.

Jag binder om buketten med ett rejält snöre. Pricken över i blir min udda vas som i färg matchar blommorna – en sliten stövel med en hög glasvas i. Den här buketten blir ju mer traditionell i en mer konventionell vas. Gör efter tycke och smak.

/Kolonistan

Kommentera

