Tid att ta frö från perenner

20120811-200338.jpg

Du har väl inte missat att du enkelt kan mångdubbla några av trädgårdens vackraste perenner? Både riddarsporre och akleja är lätta att driva upp från frö. Det tar ett par år men sedan har du en mogen planta. Redan andra året kan du räkna med fin blomning, ibland redan första. Jag har en praktfull blåvriddarsporre som jag har frösått. I höstas sådde jag fler i växthuset och dessa hade växt till sig rejält i sommar. Blommar redan nu på sensommaren.

Akleja är också lätt att fröså. Med båda gäller vad jag har förstått att den nya plantan kan få en annan ton eller färg, det har hänt med mina akleja så nu har jag såväl blå och rosa som gulvita.

Jag sparar också frö från kirgislöken. Det är första gången jag testar så det är mer av ett experiment.

Ringblommor är vackra ettåringar som kan liva upp vilket sommarbord i en vas – eller sallad – som helst. Lätt att ta bort fröstänglarna efterhand och spara. Fröna faller av sin krona och ser ut som taggiga larver.

Krasse samlar jag också in. Var och varannan dag. När det gäller sommarblommor fortsätter dessa att blomma ifall de inte får sätta frö så du bör ändå ta bort fröställningen på både krasse och ringblomman. Jag sparar de mindre fröna till att göra egen inlagd kapris (!) och de som redan svällt upp lite för mycket torkar jag till nästa års sådd.

Här kommer två bonustips: Jag frösår också pense’ men helt enkelt genom att plocka av utblommade blommor och lägga dem i jorden. En del har redan då hunnit bilda frökropp eftersom jag inte kan se till kolonin varje dag så det brukar funka.

Likadant gör jag med rosenklätten. Jag nyper bort utblommade blommor och lägger en bunt skräp på lämpligt ställe. Det brukar lyckas någonstans varje år. Första året blir det endast ludna silvriga bladrosetter, som små lamöron, och året där på sticker stänglar i väg åt alla möjliga håll och släpper ut cerisa blommor. Den första plantan köpte jag på en handelsträdgård för några år sedan. Rosenklätten är en planta som klarar de flesta jordar och både full sol och halvskugga (minst tre timmar sol per dag), enligt min erfarenhet.

Samlar frön från:
Akleja
Riddarsporre
Solros
Ringblomma
Kirgislök
Krasse

/Kolonistan

Kommentera

