Gör egen kapris på svenska

20120806-154017.jpg

Efter att hastigt förpassats till kylskåpet några dagar gjorde jag ett räddningsförsök i dag. De gröna krassefröna tvättades och sorterades noga. Efter en omgång frökarusell i en ren kökshandduk var det dags för första steget i operation nordisk kapris. Jag har nämligen läst i en artikel att gröna krassefrön kan läggas in i saltlake och användas ungefär som nordisk kapris. Har sökt av nätet efter bra recept (salt, ättika, vinäger…) men fastnade till slut för en variant där det görs i två steg. I dag varvade jag lika många deciliter salt som krassefrön i en burk. Fyra dagar ska de stå där för att få bort lite av den beska smaken. Egentligen är det ett recept utformat för fläderbärskapris men jag tror att det blir bra. Det liknar de andra jag har läst men här ska alltså bären/krassefröna saltas ner, blötläggas i vatten medan vinägerlagen kokas och sedan konserveras i ren burk. Blir spännande att testa! Om du istället hittar en äkta fläderbuske med gröna bär kan du ju köra den varianten med receptet – och rapportera gärna hit!

/Kolonistan

Kommentera

