Käka gräs och annat från skogen

Måste bara dela med mig av denna roliga länk med tips, kunskap och recept på hur du skördar och lagar till skogens dolda skatter; harsyra, rönnbär, kråkbär, humleblomster, nypon, fläder och vitplister. Jag är inte vegetarian men har alltid gillat att odla och äta grönsaker men också fascinerats av allt som går att äta utanför vår köksträdgård. Jag har testat att äta svinmålla på mackan som smakar frisk sallad nu när salladen är solbesk, käkade harsyra som godis när jag var barn (fast inte i glass – låter spännande med risk för att någon liter grädde och en handfull ägg går till spillo), druckit tallbarrste och käkat C-vitaminrika mjuka årsskott från gran i scouterna, och tvingat mamma att pröva kaffesurrogat av uppgrävda, skrubbade, rostade och malda (tog mig ett par dagar!) maskrosrötter. Har du också alltid haft den här böjelsen så hittar du lite sänglektyr här. Tipsa gärna också Kolonistan om vad du käkar upp när ogräsrensningen är klar!

/Kolonistan

Kommentera

