En liten daglilja

20120803-021259.jpg

I våras köpte jag två härvor av daglilja på trädgårdsmässan. Hade glömt färgen och det blev inte mycket med plantorna. Jag såg framför mig när jag planterade att de skulle bli höga och tuffsiga direkt men de växte aldrig till sig. Men så plötsligt är det två vissna blommor när jag kommer hem och i går en vacker röd blomma! Den andra plantan lever men blommar inte. Vad kan det bero på? Kanske att jag planterade för tidigt eller för djupt eller att de måste acklimatisera sig först. Eller att de underjordiska gnagarna, som verkar ha sommarjobb på annat håll, nallade lite av rötterna i våras. Vacker är den i alla fall den röda blomman. På tallriken hamnar den inte trots att dagliljor ska gå att äta med smör på!

/Kolonistan

Kommentera

