Koka sylt av bär och blommor

20120724-150338.jpg

Nästa år ska jag odla rosor med doft – och smak. Köpte de här fina syltburkarna med rosenblad på semestern i Frankrike. Mina vackra rosor är tyvärr nästan doftlösa så jag undrar vilken sort som är bäst för detta. I år blir det till att bara sylta bär. Jag är inte ensam om detta, bland barnfamiljer och unga vuxna mellan 18-34 år har intresset nästan fördubblats de två senaste åren. Mer än var fjärde svensk är mer intresserad av att koka egen sylt, enligt Bärfrämjandets och Svenskt Sigills undersökning. Fler vill koka sylt än safta. På landet vill många göra egen saft men inte i stan. Nästan hälften uppger att de kommer plocka bär i skogen medan var tredje svensk odlar egna bär. Jag är lyckligt lottad som har hallon och vinbär på min kolonilott. I år tänker jag försöka göra falsk lingonsylt av mina röda vinbär.

/Kolonistan

Kommentera

