Doften av ljuva Provance

20120724-092809.jpg

Har varit i ljuva Provance, där lavendelfälten doftar sövande och färgar marken lilablå. Jag köpte med mig blomsterparfymer hem från franska Molinard. Små flaskor med inkapslade rosor, jasmin, viol och lavendel. Blommorna som ska bli parfym plockas tidigt på morgonen när de innehåller mycket vatten.
I min trädgård blommar också lavendeln. I går plockade jag kvistar att torka. Jag ska knyta om buketten med ett sidenband och sprida väldoft i min klädkammare.

Grönt tips:
I nästan alla tröjor du köper sitter sidenband. De flesta av oss klipper bort dessa och slänger eftersom de syns i halsringningen. Jag klipper bort och sparar. Jag har ett litet lager av tunna sidenband i de mest skiftande nyanser. Dessa kan du använda när du gör fina kort eller binda om lavendelbuketter! En fin liten sommarpresent.

/Kolonistan

Kommentera

