Hallonplockning i varmluftsblåst

20120723-154213.jpg

Nu börjar det bli dags att plocka hallon. En del har kanske enorma söta trädgårdshallon som går snabbt att plocka och alltid verkar vara klara samtidigt. Det hade mormor på baksidan av det stora gula huset. En sommar innan hon blev sjuk stod vi där och plockade ihop, hon i färgstark sjalett och jag sannolikt i barndomens långa flätor med sidenrosetter. Här på kolonin är hallonen små och syrliga. Det tar lång tid att plocka en liter. Fast de små rackarna har karaktär utöver det vanliga. I dag blåser pyllorna nästan bort i den hårda men varma vinden. Känns härligt att jag nu nästan fram till hösten kommer kan se fram emot att plocka lite hallon var och varannan dag. När vintern kommer tar jag fram sommaren ur frysen och bjuder på smoothies eller varma hallon och glass. Det är lite underligt kanske att jag inte sommartid gör hallondesserter men då känns det lyxigt att bara få äta så många jag vill direkt från buskarna!

Grönt tips:

Hallon är ofta sköra och mjuka. Lägg inte för många i varje burk om du inte planerar att göra sylt. Har du stora trädgårdshallon som du vill dekorera med och tillgång till en frysbox testa att frysa dem på stora fat och lägg sedan dem i burkar. Jag plockar mina småttingar direkt i mikrovågssäkra frysburkar, lätt att ta upp och tina till ljumna.

/Kolonistan

Kommentera

