Svenskarna lägger 5 miljarder på grönare yttre

20120712-163700.jpg
Sommaren är kort. Långa ljusa junikvällar och mörka varma augustinätter med lite juli däremellan. Vi svenskar spenderar ändå allt mer pengar på vårt gröna rum.

Det har blivit status att sjunga långsamhetens lov och därmed också pyssla i trädgården och ännu hellre odla egna grönsaker. Omvärldsanalytiker säger att det handlar om att balansera det oroliga världsläget. En del historiskt bevandrade skulle kanske notera att den gröna vågen återkommer nu och då. När matintresset utvidgas till ekologiskt och närodlat är steget till att odla eget inte långt för den som har tid och plats.
För varje år omsätter trädgårdsbutikerna mer och numera finns det snabba trender inte bara inom mode och design utan även i trädgården. Blomsterfrämjandet har pekat ut tre trender; lyxig hemtrevnad, nya horisonter och blomstrande enkelhet är inne sommaren 2012. Det är förstås ett sätt att få oss att konsumera – och det gör vi!

I år planerar svensken att köpa frö, jord och växter till balkong och trädgård för 5 miljarder, enligt en undersökning av Nordea.
Då räknas inte ens möbler in. Men vi vet ju alla att när vi står där i plantskolan är det lätt att både drömmarna och notan springer iväg.

”Jag är inte förvånad över resultaten. Det finns en stark trädgårdstrend just nu, inte minst att odla egna grönsaker. Det finns också en uppsjö av trädgårdstidningar att inspireras av. Att fräscha upp i trädgård och på balkonger med blommor och egna odlingar är också ett sätt att skapa lugn och ro i en orolig omvärld. Och på samma gång som man får en bättre helhetsbild av sin bostad blir den mer attraktiv och stiger i värde. En välskött trädgård, terrass eller balkong är en statushöjare”, säger Ingela Gabrielsson.
Trädgård och odling är ett intresse som passar alla åldrar. Man kan ju ta det i sin egen takt. På vår koloni handlar det om generationsodling, svårt ibland att komma överrens men kul att dela ett intresse med far. Han vill köpa ny handjagare, jag tycker vi ska slipa knivbladen så blir gräsklipparen som ny.

Närmare 70 procent i undersökningen anger att de tänker lägga pengar på sina utomhusanläggningar i år. Hushåll i åldrarna 26-65 år vill alla spendera mellan 2 400 och 2 500 kronor på blommor, plantor, krukor, frön, jord, gödning och trädgårdsutrustning.

När männen handlar trädgårdstillbehör gör de av med mer pengar än kvinnorna. Män vill lägga närmare 25 procent mer, cirka 2 700 kronor jämfört med cirka 2 100 kronor för kvinnor.

”Trädgårdsintresset kan man ha gemensamt. Men utbudet inom det här området är stort och vi frestas nog av olika saker i butiken”, säger Ingela Gabrielsson på Nordea.

Västsvenskar planerar att lägga mest, 2 700 kronor och smålänningarna minst 1 800 kronor. Genomsnittet för hela Sverige är 2 400 kronor.

”För den som inte vill eller kan lägga några pengar på en semesterresa i sommar är det ett fullgott alternativ att istället fixa i trädgården. Många upplever det som avkopplande och tillfredsställande, och ett enkelt sätt att vara mera utomhus”, säger Ingela Gabrielsson på Nordea.

Cirka 1000 personer i åldern 18-65 år har intervjuats i undersökningen som genomfördes av TNS Gallup på uppdrag av Nordea.

/Kolonistan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: