Yoga i det gröna

20120702-212954.jpg

Här försök jag att hitta mitt inre lugn. Inte alltid så lätt när man är en tidsoptimist med kreativt sinne och nyhetsnäsa, tankarna snurrar och drömprojekt tar form. På min semester vill jag möta mig själv, passa ihop de där bitarna som blivit jag under året som gått. På semestern vill jag ha roligt, att skratta är bra för hjärtat – och själen, träna mer regelbundet, komma tillbaka in i min yogarytm och vara mer närvarande i nuet. Det kallas mindfullness i dag. Jag kallar det att lukta på blommorna, ta in färgerna i naturen, känna gräset kittla mot foten, störas av skränande fåglar, ha långa diskussioner om böcker (om jag orkar läsa;), rulla med vågorna efter en dag vid havet och ta en tupplur eller två om kroppen behöver det. I dag sprang jag först en runda och avslutade med lite yogarörelser i trädgården. En övning var efter att solen gått i moln att ignorera mygg… Fick mig att minnas djungelyogan i Thailand och läraren Rory Trollens hypnotiska röst ”…feel the gentle wave of relaxation…”.

/Kolonistan

Ps: Om du är långt från stadsliv och lyxiga yogasalar och kanske glömt mattan hemma har du alla möjligheter till yoga med nya dimensioner ute på gräsmattan eller på sandstranden. En del rörelser får du kanske skippa men de flesta funkar även på naturligt underlag. Om du har svårt att komma ihåg rörelserna kan du ta med fator och dvd ut eller youtuba yogapass på din iPhone!

Lämna en kommentar