Resultatet av mina drömmar

20120628-140515.jpg

Här sitter jag och funderar på resultatet av mina drömmar. Vad hamnade till slut i rabatten? Blev det som jag tänkt mig? Vad dog och vad trivdes? Vilken blomma slår ut tidigt och vilken gör det sent?

Resultatet är blandat. Hmm… Jag erkänner att det är inspirerande och nedslående att inse att trädgårdsmästarnas prunknande parker runt om i vårt land är magi, det är inte lätt att planera efter säsongsblomning, jordmån, läge, höjd och aldrig kunna förutspå väder, temperatur eller sen vår, kall vinter, tidig höst och torr sommar. Ändå får dessa gröna dekoratörer så fina resultat.

Mitt bästa knep när den kalla vintern tog den ljuvligt babyrosa fairytale-rosen var att så ettåriga blomster där i väntan på att komma på vad som skulle få ta över platsen. Numera står ett nytt plommonträd (Opal) där.

Ett annat knep när gnagarna var framme och när man skördat eller klippt ner är förstås att ha några ettåriga sommarblommor frösådda i växthuset. Precis som trädgårdsmästare gör för att fylla hål. I mitt fall gula och svartröda solrosor som är ljuvliga på sensommaren och står stadigt i rabatten likt pelare med lysande krona.

För att undvika att gnagare kalasar på dina växters goda rötter kan du köpa hönsnät och göra planteringskorgar till framför allt pelarrotväxter och blommor med stora rotknölar. Jag kände att det var för stor procedur att gräva upp hela landet och lägga när under allt, som plantskolan föreslog.

Jag har förodlat kål och placerat ut plantor överallt i landet (fick för många!). Tror det blir vackert – experimentera lite med att blanda blommor och nyttoväxter – med de silvergrönlila bladen. Några låter jag senare gå i blom för att försöka ta frö till nästa år.

Om du snabbt vill fylla ett hål är några vackra lerkrukor med blommor i perfekt. Dessa kan flyttas runt och bli blickfång där behov finns istället för hålet. En tid senare blir det flytt igen när andra växter pockar på platsen och fyller upp medan du just skördat på en annan plats i rabatten.

Jag gillar att odla tätt som i naturen, där ser man ingen bar jord länge. Ogräs rensar jag bort och ersätter med plantor och växter jag delat. När vallmon blev ful och gul av regn och för stor ryckte jag osentimentalt bort nästan alla plantor (lovar, kommer nästa år igen!) för att andra som nu nästan kvävdes skulle kunna växa till (vinruta, rosenböna, mormorsblomma, näva).

Jag har drömt om en rabatt med höjd i mitten på varje land. Just nu ger rabarberblomman (ja, jag vet men har fler plantor och den är vacker som prydnad!) och vallmo det i första, i framtiden och sensommaren ersätts den av två meter lila themynta, vit praktriddarsporre och stormhatt. På våren när allt är lägre flyget blå iris högt över de andra plantorna, har bara börjat hämta sig efter delningen. Höstanemonen som dog hade varit hög och mäktig också. Min tanke var först att den och blå bolltistel (uppkräkad) skulle tronat här – men tvingades alltså tänka om och nytt och plantera i skyddskorgar!

I mellanrabatten ska blommande rosenböna på stör bli blickfång och även blå bolltistel. Här är det mycket matnyttigt. Längst bort tronar tre mäktiga lysande gula kungsljus på rad, inte så höga i år.

I perennrabatten är en vit new dawn-ros spaljerad. Den blommar snart. Fick höra att den lätt blir fem meter lång men än så länge har löss krympt den till drygt en. Blir nog några underbart doftande luktärter i spaljen också, tar över efter rosen. Nästa år kommer stockrosor också. Längst ner mot de plymartade hallonbuskarna kommer en stör med rosenböna till och en och annan upphittad jordärtskocka.

I den fjärde rabatten är det grönsaker som gäller, bondböna, rabarber, lila brysselkål, lök, sockerärtor, rödstjälkad mangold, dill, rosenböna plus en och annan tagetes och luktärt. Den stora solitären där är min stolthet, har plockat frö och sått en i dag praktfull lysande blå riddarsporre. Den gömmer (tyvärr) helt den frosthaltande äkta flädern!

Nästa år kommer jag att försöka följa både samplanteringsvinster – vissa växter mår bättre ihop eller pyton tillsammans – och förbättra jorden.

Resultat: 5 av 10 poäng. Jag har fått in mycket på liten yta som följs av. Nu behöver jag bättre jord, fler vårblommor och bättre komposition.

Färg: 7 av 10. Har följt min ide om en trädgård i lila toner med vit som komplement. Om det inte vore för alla gula växter jag släpper in och röd vallmo och bondböna. Nästa år får det bli rosa vallmor bara (kom några förra året…) och rosa rosenbönor (kom också förra året!). Det gula däremot blev bara bättre, lila och gult är fint. Faktiskt samma färg som ”mitt” fotbollslag IK Tord och jag med frömjöl på näsan i min plommonlila bil (även kallad ”lilla plommonet”, ”smutsgrisen”, ”Cox”, ”lilla lila faran” – kärt barn har många namn…)

Komposition: 3 av 10. Där gjorde gnagarna sitt för att förstöra. Höjden i mitten på huvudlandet raserades. Men jag gillar den stora rabarbern som ger form, fyllighet och höjd.

Här är mina växter:

Rosa och lila växter:
lila brysselkål
rosenstav
daglilja
backnejlika,
nävor
akleja
buskrosor,
Purpurklätt
lavendel
Mejram
themynta
bolltistel
rättika
Stäppsalvia
kärleksört
stormhatt
blå bolltistel
stockrosor
astillbe
Kirgislök
blå iris
höstanemon
rudbeckia
grönmynta
pepparmynta
rosa ringblomma
kokardblomster
heuchera palace purpel
luktärt

Vita blommor:
prästkrage
mejram
praktriddarsporre
gladiolus
rosen new dawn
sockerärtor
bondböna

Gula blommor/växter:
gul solros
tagetes
kungsljus
citrontimjan
Mormorsblomman
krasse
vinruta
gul anisört,

Röda blommor/växter:
rosenböna
röd solros
vallmo
rödstrimmad trädgårdssyra
röd mangold

Gröna växter:
jordärtskocka
rabarber
persilja
citronmeliss
dill
gul lök
pepparrot

/Kolonistan

Kommentera

