Dagens blomma eller sju

20120623-000549.jpg

Midsommarnatt har övergått i natt och snart kommer den förlösande gryningen. Här kommer en vacker och stadig vallmo i den vackraste nyans av rosa. Den växer hos min granne och jag ska be att få ta frön. Men just nu är kolonin långt bort. Jag sitter ensam på en brygga vid Mälaren och lyssnar till tystnaden och en och annan fisk som slår. Midsommarnatt är en natt för drömmar och besvikelser. Minns barndomarnas när jag plockade sju sorters blommor och hoppade över lika många gärdesgårdar under tystnad och sov på blomsterkudden för att se min tilltänkte man. Ingenting blir som man drömmer om.

/Kolonistan

Kommentera

