Så äter du blommor

20120611-212649.jpg

Mitt gröna skafferi

Blommande sommarsallad

Jag gjorde det smidigt och köpte färdig salladskyckling, honungs melon, fetaost och bovete i matbutikens disk. Sedan fyllde jag på med härliga nyttigheter från mitt gröna skafferi på kolonilotten: gräslöksblomma, gräslök, rättika, rädisa, trädgårdssyra, syrenblomma, plocksallat, ruccola, och dill.
Den vackra trädgårdssyran har marmorerande vinröda nerver och härlig syrlighet som ger barndomsminnen. En trendig krydda i årets gröna kök. Jag gick också helt wilde med färska örter – våga blanda dill, gräslök och mejram! Melon och fetaost är en fantastisk kombo och blir också fint i sällskap med ruccola och kyckling. Alltså ett alternativ för dig som inte har massor av grönt hemma men vill testa nytt!

/Kolonistan

Ps: Det finns många ätliga blommor som blir fina i en sallad: vitklöver, gökört, gurkört, rosenblad, viol och kronblad från ringblomma.

Kommentera

