Hittade min första nyckelpiga

20120608-100943.jpg

Mina rosor har överlevt pärsen. Det stora bladlusanfallet är tillbakakämpat. Förra veckan var jag där först med kallvattensprutan och sen en sen kväll sprutade jag såpa. I förrgår sprutade jag kallvatten igen mot den känsliga new dawn. I går hittade jag bara ett fåtal löss men en hel del myror på kalas, de gillar sött, och en nyckelpiga. Min flamentanz är härdig och ser ut att skänka många blommor om en vecka eller så, medan new dawn aldrig riktigt blivit vad hon lovat och säkert inte utvecklar sin fulla potential i sommar efter denna attack heller. Den vita madamen skulle bli fem meter men den är mer buskig, taggig, förkrympt och snål med blomningen. Båda rosorna har fått lite fläckar men hellre det än att köra giftigare grejer. Vi ska vara rädda om bin och nyckelpigor!

/Kolonistan

Kommentera

