Världen är grön

20120528-222633.jpg

En grön våg väller fram genom världen. Odling är hett. Det är trädgård, koloni, park, och takodlingar som gäller. En bransch som växer eftersom både hög och låg vill odla, skapa luxiösa rum eller gerillaodla på en bakgård mitt i stan. I helgen hade tidningen Dagens Industri ett uppslag om kolonister, från barockträdgård till potatisåker. I dag läste jag om inspirerande Eagle street rooftop farm i Brooklyn, NYC, i magasinet Trädgårdsliv. Öppet för både besökare och volontärer ligger den på taket till en filminspelningsfastighet. När jag slår på TV4 Nyheter har de också ett inslag om den gröna vågen i NYC, träffar en kvinna (ovan) som håller värphöns mitt i stan och vars grannar har gris och bin. Bin är nämligen något viktigt att hålla sig med själv ifall man behöver pollinering i en stad. Det gör förstås Rooftop farm, de håller även höns vars ägg de säljer på marknaden.

Jag är sugen på att hålla höns. Kanske nästa år när Mr Promiseland är pensionär och kan titta till dem. Blir både goda frukostar och bra gödsel med höns i trädgården. Biodlare blir jag nog inte men kanske kan jag övertyga någon av mina kollogrannar. Det är nämligen brist på bisamhällen i världen, både kemikalier och kvalster hotar dem. Enligt LRF kan den som blir multikonstnär inom biodling leva hyggligt på det.

20120528-225139.jpg

Kommentera

