Operation vattentät

20120524-153632.jpg

Dags att tvätta byken! Nä, jag testar om jag kan få det både rent och vattentätt. Det är ju förmodligen tillverkat av en tunnbindare i början eller mitten av 1900-talet och användes på Villa Majsäter, Jönköping. Kan tänka mig att systrarna där använde det till att tvätta i. Gediget gjort med tunnband och inga spikar. Därför måste träet svälla för att hålla tätt. Vattenbad i mitt stora tvättkar – blivande badtunna är min tanke. Kanske blir det aldrig tätt eftersom det är lite murket, stod kanske nere vid ån och husets eget kraftverk eller i källaren på baksidan där det tydligen var rejält fuktigt när eldsjälarna som köpt systrarnas hus köpte och började att renovera det som alltid varit ett av mina drömhus här i stan.
Om det inte blir tätt nog för att bli fågelbad åt alla fåglar som sjunger runt omkring mig nu (och tidiga morgonar norpat söta blad på mina små sockerärtor) ska jag plantera fina sommarblommor i det. Först plastduk så fukt och jord inte förstör det och sedan lobelia och vit blomstertobak kanske.
Nu ska jag äta lite lunch här under parasollet på kolonin. Det är nästan för hett för att arbeta. Tänkte så, sätta och plantera och bygga lite. Ni får snart se!

/Kolonistan

Kommentera

