Nyhet: Jordgubbarna blommar!

20120505-002603.jpg

Har faktiskt hållit på en nyhet. I onsdags upptäckte jag blomknoppar på mina jordgubbar. I söndags hade dessa slagit ut! Omöjligt? Inte alls, under kupan värmer både sol och myrornas aktivitet plantorna. Nu gäller det att vattna ordentligt så kanske jag kan ha jordgubbar till pingst.

/Kolonistan

Ps: Har tyvärr bara en handfull jordgubbsplantor under kupan. På platsen som är över sådde jag en ovanlig kålsort med lila dekorfärg från Suttons seed som jag sen ska plantera ut.

4 responses to this post.

  1. Posted by Ida on 6 maj, 2012 at 13:29

    Hej! När jag skaffade kolonilott i Jönköping för ett par månader sedan hittade jag din fina blogg när jag surfade runt för inspiration. Nu undrar jag var du har köpt kupan där du odlar jordgubbar? Den är ju mycket roligare än en vanlig drivbänk eller pallkrage så jag undrar om det går att få tag på sådana fortfarande? Tack för en bra blogg!

    Svara

    • Hej! Kul att du hittat hit. Var har du lott och hur är det där? Kupan är eg en takkupa som jag ärvde tillsammans med växter, ogräs, växthus och skräpbod när jag tog över efter Nisse. Pröva takfirmor.

      /Kolonistan

      Svara

      • Posted by Ida on 7 maj, 2012 at 15:18

        Aha! Takkupa, vad smart. Kanske blir lite svårt att få tag på men då vet jag vad jag ska hålla utkik efter. Jag har min lott på Granbäcken, Österängen. Än så länge är det jättetrevligt och det finns alltid någon att fråga om hjälp (eller någon som försynt påpekar att jag inte borde sätta en ros just där). Jag lär mig.

      • Trial and error är grejen. Pröva sig fram vilka växter som trivs, ofta trivs ju samma sak hos mig som hos grannen – och då är det ju smidigt att dela perenner om det är en gammal härdad sort.

        /Kolonistan

        Skickat från min iPhone

Kommentera

