Den bleka skönheten

20120429-110133.jpg

Vad vackert det vore med en vit trädgård. En trädgård i oskuldens obefläckade nyanser, silver, snövit, champagne… Blev så inspirerad när jag såg dessa färgkoordinerade fröpåsar på Trädgårdsmässan. Jag tänker engelsk slottsträdgård och vita nyanser att ackompanjera min vackra ros New Dawn. Fast jag hoppas med tiden att mitt blålilavitarosa hörn ska bli vackert också – även om en och annan gul blomma har slunkit in som utropstecken.

Här är vad jag har och ska ha i mitt hörn:

Vår:
Röd och rosa vallmo – självsådd
Backnejlika – rosa
Prästkragar – vita
Citronmeliss – vitgröna

Sommar
Lavendel – lila
Rosen New Dawn – vit
Buskrosor – rosa
Mejram – vit och lila
Alium – lila
Kungspira – lila
Rabarber – röda stjälkar/vit blomma
Irisruskor – blå
Dagliljor – mörkt lila
(ringblomma – rosagul)
Lammöralik – rosa
Mormorsblomman – gul
Kungsljus – gul
Riddarsporre – blålila
Fläderbuske – vit
Ackleja – rosa/blå/lila
Midsommarblomsterkusin – lila
Rosenböna – rosa/röd
(broccoli – lilagrön)
(mangold – lila/röd/orange/vit stjälk

Sensommar
Solrosor – rödsvarta
Kärleksört – vinröd
Solhatt – lila
Höstanemon – rosa
Bolltistlar – blå
Astilbe – rosa

Kommentera

