Nyköpta dagliljor i jorden

20120417-165707.jpg

Det kan vara lite tidigt men bättre det än att mina nyinköpta rothärvor ligger och torkar eller möglar. Dagliljorna, som jag köpte på trädgårdsmässan, skulle förvaras mörkt och svalt fram till planteringen och var hittar jag en sådan plats i min söderlägenhet? När jag grävde och fyllde på jord (ska vara torv och planteringsjord blandat med befintlig) började det hagla för femte gången idag. Jag gjorde en grop som var trettio centimeter bred och grävde ur ordentligt för att sedan fylla på den mixade. Tydligen ska rotskotten vara 2,5 cm under ytan. Jag tror jag fick till det okej med tanke på att mina hade börjat växa lite.
Känns skönt att äntligen ha dagliljorna, en ovanlig violet variant, i jorden. Då kan jag kryssa av en ätlig blomma på min lista som jag gjorde tidigare i år här på bloggen.
Dessa dagliljor kommer dessutom bli fina ihop med de rosa buskrosorna och blå irisar. Senare på sommaren följer i samma rabatt blå bolltistlar, rosa höstanemon, lila nävor, lila spiror och rödlila solhatt med fler i samma toner. Lilablått är min favoritfärg i trädgården, jag har förstås också lerkrukor med lavendel.
Funderar också på att odla lila hög kål blandat med kryddtagetes i den avlånga stora rabatten. Den skulle matcha fint.

/Kolonistan

Ps: Nu måste jag byta om. Ska på kalas. Lagom till planteringen var klar kom solen tillbaka. Njuter i växthuset just nu!

Kommentera

