Tre små grisar skapar nytt koloniområde

Det är ren och skär tur att jag hittade denna grisiga nyhet och jag bara måste dela med mig. När nu ett nytt koloniområde med odlingslotter ska anläggas på Hisingen i Göteborg har man skippat grävskopor för att göra i ordning den tidigare obearbetade marken. Istället har bostadsrättsföreningen Ekemarken hyrt in tre små grisar att böka och bajsa inför senare sådd där det hittills varit seg grässvål. ”Levande grisar, det är wild and crazy”, säger Anna-Maria Hellström till GT. De tre grisarna, av den utrotningshotade lantrasen Linderödsvin har lånats in från organisationen Stadsjord för att göra markberedningen med klimatsmarta metoder under två månader. Blir väldigt entusiastisk när jag läser att om Stadsjord som praktiserar praktiskt miljötänk i stadsmiljö och kvartersodling. ”Stadsjord handlar om odling, lokal mat och samverkan i kvarteret. Vi vill skapa en nygammal hållbarhetskultur. Nu bygger vi en mötesplats för människor av alla sorter som vill vara med och göra kvarteret litet blommigare, roligare, varmare och mer hållbart. Vi börjar i Högsbo och Bergsjön och målet är att engagera hela Göteborg, Västsverige och vidare ut i landet. På deras blogg tipsar de om boken Gatsmart odling av Ulrika Flodin Furås.

Blev glad när jag såg att Stadsjord kommer till min stad i vår: 22 alt. 23 maj. Landstinget i Jönköpings län bjuder in Stadsjord till samtal om hållbart samhälle och folkhälsa.

Kommentera

