Driva rabarber under kruka

20120403-225025.jpg

Ni som har följt min blogg vet att jag har ett särskilt gott öga till tre trotjänare på kolonin; röda vinbär, hallon och rabarber. I år har jag gjort ett experiment med en rabarberplanta. Jag driver den under en kruka. Det är inte totalt mörkt, sipprar in lite ljud, för annars tappar den all sin fruktsmak. Kanske kan jag redan om några veckor skörda mjälla bleka rabarber… Idéen fick jag från boken Rabarber, som berättar om stora odlingar i rabarbertriangeln i England. Här kan du läsa om vikten av att bevara den biologiska mångfalden – bl a alla gamla rabarbersorter, alla de gamla köksväxternas kulturarv. Visst låter det vackert med smultronrabarber och vinrabarber. Det kallas vissa med extra röda stjälkar. Och visste du att rabarbern blev extra omtyckt och mer använd när den framförädlade sockerbetan gav mer sötma åt folket – och rabarberkompotten på 1700-talet. Här kan du också läsa massor av goda tips för både stora och små rabarberodlare som vill jobba ekologiskt.

/Kolonistan

2 responses to this post.

  1. Vilket land vi bor i! Du visar bilder på spirande rabarber och här i Umeå snöar det! Jag får vänta en månad innan de små röda första knopparna visar sig. Men visst är det en fantastiskt vacker växt och såååå god. /Marianne

    Svara

Kommentera

