Så bygger du ett växthus

20120331-233523.jpg

Så bygger man ett växthus… har jag kallat det här inlägget. Egentligen vet jag inte alls men det tänker jag försöka att ta reda på. Har en gång i tiden hjälpt min pappa att skruva ihop ett modernt stålskelett och sätta i glasrutor. På mitt koloniområde finns många sådana köpverk och de är helt okej.
Jag fick mitt första växthus året jag fyllde tretton. Mamma och pappa väckte mig på sängen med sång och tårta och en underbar bok om kryddor. Det tog ett tag för mig att förstå att den där bilden på ett växthus som boken var inslagen i var den egentliga presenten. En dröm gick i uppfyllelse! Måste vara den bästa present jag har fått någonsin – den och den tuggummirosa kingcykeln med vitlindat bockstyre…
Numera har jag ett växthus gjort av gamla fönster. Inte alls lika praktiskt men fullt av charm. Jag har också tagit upp min gamla vana att ta en tupplur i min vilstol i växthuset.
Har dock varken tänkt att köpa ett nytt eller plocka ner mitt växthus för att se hur man bygger ett – även om jag gärna vill ha ett större – utan tänkte mer studera och fråga ut mina nya grannar som ska bygga ett. Sist jag var på kolonin låg en hög med gamla fönster staplade på lotten bredvid. Hoppas att jag – och ni – kan vara med när de sätter igång.. Återkom snart så ska vi reda ut hur man enkelt och billigt bygger ett charmigt växthus!

/Kolonistan

Kommentera

