Fröken Frö

20120328-231946.jpg

Jag har två alteregon, Kolonistan och Fröken Frö. Den ena är en avslappnad odlare med gröna fingrar och ibland tid för party. Fröken Frö är punktlig i sin ankomst, vår och höst och kanske en snabb visit i lönndom i någon slottsrabatt i jakt på frökapslar. Lite glömsk är hon dock.

På hösten samlar jag frön i mina land och sår på platser i landet jag hoppas komma ihåg på våren. Har några ställen i landet där jag undrar om det är tätt ogräs eller mina små perennplantor som är på väg upp. Har tidigare frösått riddarsporre, rosenböna, ringblomma, citronmeliss och akleja från eget material. I höstas sådde jag vackra opiumvallmofrön men jag kommer inte ihåg var så nu vågar jag inte gräva!

På våren poppar Fröken Frö fram igen. Så fort jag ser en vägg med fröpåsar är jag där och rotar. Letar älskade blommor, pålitliga vänner och nya heta bekantskaper. I dag slant det ner en handfull. Lantlorden understödde också missbruket, som eskalerar under våren, genom att plocka hem Sutton seed från England.

Får hoppas nu att mina två alteregon kan gå i takt genom landen i år. Att Kolonistan gör grovjobbet med att förbereda jorden (och inte somnar i det solvarma växthuset). Och att Fröken Frö strör ut sina skatter och inte håller på härligheten!

/Kolonistan

Kommentera

