Planteringsfunderingar

20120326-235013.jpg

Har börjat fundera på hur landen ska gestaltas våren 2012. Har ju mycket perenner så det är svårt att få plats med alla grönsaker jag vill ha. Älskar tanken på gröngödsling, växtföljd och samodling men vill samtidigt ha vackra land. Kryddtagetes och ringblommor verkar ju vara ett universalknep för att hålla skadedjur borta – men jag gillar egentligen inte gult! Får bli den rosa hybriden av ringblomma och kanske vit tagetes. Kanske svartkål och svävande kryddtagetes eller skira pojken i de gröna (blå), som jag inte odlat sedan jag var barn. Fick tips om det och kan redan se hur vackert det kan bli i det bortre landet. Förra året odlade vi tacksamma och goda bondbönor där som fyllde på jordens kväveförråd så i år passar kål bra, enligt växtföljdsexperter.
I kompostlandet som har absolut soligaste och mest vindstilla läge blir det tomater igen kan jag tro. Förra året blev det 50 tomater på plantan som stod där. Tomat och ringblomma är tydligen en bra kombo så det får bli ett gulblommigt land. Indiankrasse passar fint dör också.
När jag var till kollo i lördags gjorde jag inte många knop. Men jag tryckte i alla fall ner de vissnande påskliljorna jag haft inne i en kruka. Ett tips som jag gärna delar med mig är att det går jättebra att plantera ut dessa. Förra året slängde jag ner minipåskliljor och i år kan jag se att de är på väg!

/Kolonistan

Kommentera

