Hjälp! Massor av härliga vinbär…

20120206-005203.jpg

…blir det varje sommar. När jag ser de röda klasarna slår det slint! Jag plockar, plockar och plockar och gråter när jag inte kan plocka av allt för det är fullt i frysen. Min mamma brukar få några liter till saft, några liter brukar gå till spillo i kylskåpet när det får stå och jäsa eftersom jag inte hinner ta hand om det och resten använder jag numera till nyttiga smoothies. Det är ju så roligt att plocka röda vinbär, går snabbt och busken är riklig i sin belöning. Förutom saft och sylt och vinbärskaka är det väl inte världens mest användbara bär men det går liksom inte att sätta stopp ifall jag är hemma.
I år förbereder jag mig i god tid genom att be om hjälp:

Snälla! Skicka alla recept ni har på vinbär till mig. Och gärna historien bakom. Jag vill veta allt om det röda guldet!

I år ska jag också annonsera efter hugade plockare. Inte thailändska bärplockare med dålig lön utan glada gröna människor som vill plocka till sig själva så att jag slipper se så mycket förfaras.

/ Kolonistan

2 responses to this post.

  1. Posted by Caroline on 28 mars, 2012 at 08:26

    Hej, förrförra vintern så gick vår frys sönder och i den befann sig x antal liter röda vinbär. Jag fick panik, men så slog det mig att jag kan koka gelé. Så under en hel kväll så kokade jag många liter gelé som blev riktigt gott, även enligt mina väldigt kräsna föräldrar. Tog receptet från internet, googlade bara rödavinbärsgelé. Lycka till.

    Svara

    • Hej! Tack för tipset och berättelsen! Har du någon aning om vad som gjorde den så god? Verkar finnas massor av recept därute.

      Kram Kolonistan

      Svara

Kommentera

