Drömmer om våren…

… och planerar inför julen

En grön present. Den här får det att klia i fingrarna och drömmar att flyga genom huvudet. En anteckningsbok att fylla med idéer att förverkliga i vår - eller bara drömma om som en värmande filt i väntan på våren.

En grön present. Den här får det att klia i fingrarna och drömmar att flyga genom huvudet. En anteckningsbok att fylla med idéer att förverkliga i vår - eller bara drömma om som en värmande filt i väntan på våren.

Grönt är skönt

Kolonistan och kolonin har fått en alldeles egen anteckningbok. Tänk vilken lycka och överraskning att Frodig Husmor bara sådär öppnar med en kram och boken Garden notes där jag själv kan fylla i mina vilda idéer (många) och stora drömmar (enorma). Fick mig genast att längta till våren då det finns chans att förverkliga stugbygget (hoppas) och odla mer (staketdruvor!).

För tillfället är det däremot planeringen inför julen som upptar det mesta av tiden (och nygamla jobbet, förstås!) Jag hade redan (otroligt!) innan decembers första dag ( idag…) bakat lussebullar och gräddat pepparkakor (blandat resultat: stjärnor som klibbade vid bakbordet och blev utdragna som långkalsonger och mer liknade ett landslag fullt av individualistiska Zlatan och Ljungberg, som spretade åt alla håll på plåten istället för att stå i raka led).

I helgen tänkte jag (om jag hinner) göra en krans av tuja. Går det? Luktar det kattpiss inomhus då. Har hört att vissa tujaarter ger ifrån sig en odör när de kommer in… Får väl pröva, har ju än så länge bara halverat tujajätten på kollo även om jag försökt kanibalisera på den. Hur som helst: Det kan bli en fin krans men vad ska jag dekorera med? Tänkte också försöka pyssla lite med återvinnig (även titeln på min första bok, tänkte jag) och göra ett par julkort av restmaterial (papperskassar, stuvbitar, broschyrer – med sammetsomslag etc).

Förresten ska jag också se om det fanns några överlevare insvepta i tyg och lagda på undantag i boden på kollo. Då ska dessa jordärtskockor få återvända till jordelivet innan snön faller (skynda!). Eller så käkar jag upp dem (påminn mig om receptet på den nyårssoppan med rostad parmaskinka).

Nu måste jag sluta för att skissa lite skönt analogt i min nya gröna anteckningsbok. Vad som hamnar där får ni kanske inte veta förrän till våren!

Kolonistan

PS: Hörde också att min Skogshuggar lockade med en gran. Snart är det jul igen!

One response to this post.

  1. Ibland kan tanken gå så fort att man faktiskt måste fånga den i flykten för att inte förlora den, kanske för alltid, o då kan en hederlig liten analog anteckning vara till stor hjälp…

    Beträffande Granen, nja, där gäller nog mer handfasta ting såsom en god blick, vass yxa och hyfsade muskler.

    Lycka till!

    Svara

Kommentera

