Den vackraste vyn i min trädgård…

Uteplats. Min frösådda riddarsporre är ståtlig trots nattens regn och ett hopträngt läge mellan en tynande fläder och svällande bondbönor. Den vackraste inblicken i min trädgård får ni här. 15 juli 2011

Uteplats. Min frösådda riddarsporre är ståtlig trots nattens regn och ett hopträngt läge mellan en tynande fläder och svällande bondbönor. Den vackraste inblicken i min trädgård får ni här. 15 juli 2011

En vind flyger genom mina tyllgardiner och klirrar när det slänger sig i kristallkronan. Jag sitter inne och längtar efter lite mer sol. Men jag ser att fler strålar är på väg.

Under tiden tänkte jag lägga ut lite härliga bilder från kolonin. Hade en skön dag där i fredags. Mycket ogräsrensning men det är så skönt tankevilande arbete för händerna. Tyvärr hade regnet slagit ner det mesta i blomväg under natten och alla vallmons dansande kronblad hade kastats till marken av störtregnet. De låg som avslitna sidenbitar i gyttjan. Kände att det var dags att rycka upp de flesta vallmoplantorna som börjat gulna och låta andra växter få mer spelrum.

Hur som helst: I dag är en ny dag med nya möjligheter och underbart att vara hemma!

/Kolonistan

Det är skördetid. Den som odlar vinbär blir rikt belönad.... 15 juli 2011

Det är skördetid. Den som odlar vinbär blir rikt belönad.... 15 juli 2011

... en fin sommar för squash, varm och fuktig här i trakten... 15 juli 2011

... en fin sommar för squash, varm och fuktig här i trakten... 15 juli 2011

... är en av mina absoluta favoriter (och barnens favorit) i trädgårdslandet. Förra året kalasade fåglarna på dem samma dag jag skulle skörda. I år är de inte mina utan mitt kolonisällskaps framodling – men jag får smaka. 15 juli 2011

... är en av mina absoluta favoriter (och barnens favorit) i trädgårdslandet. Förra året kalasade fåglarna på dem samma dag jag skulle skörda. I år är de inte mina utan mitt kolonisällskaps framodling – men jag får smaka. 15 juli 2011

... och våra härliga hallon är inte stora som grannens trädgårdsditon men härligt syrliga i smaken och ger goda skördar i en hel månad. 15 juli 2011

... och våra härliga hallon är inte stora som grannens trädgårdsditon men härligt syrliga i smaken och ger goda skördar i en hel månad. 15 juli 2011

Härliga hallon!
Har du hallon i din trädgård ät dem direkt från busken. Dina skogshallon kommer att ge mer om du äter och plockar efterhand. De små klasarna och ibland bara några pyllor är inte lätta att plocka men det blir nästan en medativ syssla. När vintern ligger runt knuten är det underbart att plocka fram lite sommar ur frysen. Jag gillar allra mest att ta upp frysta hallon och tina dem lite för länge i mikron så att de blir lite ljumna och servera med hemgjord glass eller till våfflor. Har du hallon i frysen är du alltid beredd på oväntat besök!

... och bondböna odlar vi som en riktig italienare. Fast jag är svensk och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Har du tips? 15 juli 2011

... och bondböna odlar vi som en riktig italienare. Fast jag är svensk och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Har du tips? 15 juli 2011

 

2 responses to this post.

  1. Jag tillagar mina bondbönor så här: kokar innerbönan/ärtorna en liten stund i saltat vatten, ”pluttar” sen ut dem ur sitt skal som man gör med skållad sötmandel. Äter dem i sallad som t ex ruccola och lök som det blev häromdan. Jag hörde också om bondbönssoppa men det har jag inte provat, antar att det behövs en större mängd då… Såg på TV att Jamie Oliver sprinklade på bondbönor över en pastarätt, det såg smarrigt ut.

    Svara

Kommentera

