Så kan du fylla hålen i landet

Torrt land. Här är mitt orensade där irisen skulle ha gett höjd och form men helt ballade ur. 8 juni 2011‏

Torrt land. Här är mitt orensade där irisen skulle ha gett höjd och form men helt ballade ur. 8 juni 2011‏

Hade tänkt att visa upp mitt fantastiskt välplanerade stora trädgårdsland. Ett landskap med höga och låga växter som böljade inom den stora rektangeln. Där irisens blå blommor dansade högt och lättsamt med svärdbladen i vinden, svävande över de andra växterna, buskrosorna med sina minimala taggar och nya knoppar, kontrasten från den låga och vida och mycket knubbiga rabarbern, de lila spirorna och de fem gula kungsljusen som står i givakt med utfällda blad, den yviga bulliga malvan som villigt fläker ut sig och snart är full av lila blommor (två 9 juni) och längst fram i orkesterdiket bergnejlikan med sin matta av rosa blommor.

Ni kan säkert föreställa er hur vackert det skulle vara. När iris hade dansat färdigt skulle rosenbönan klänga högt på sin rostiga stång och matcha sina röda blommor med några kraftiga vallmoplantor som är på rymmen i landet. De rosa ringblommorna skulle framåt sensommaren ta vid när vallmon hade somnat i sina opiumkapslar.

När jag kom dit i går kunde jag direkt se de stolta blå irisblommorna dansa i vinden – hos grannarna. Min planta, som jag delade, är knappt tvärhanden hög och full av löss! Två små förtorkade blommor. Ett hål i rabatten. Ingen höjd. Den planerade asymmetrin har istället blivit till ett land fullt av oplanerade hål. Min samling timjan dog. Tacksamt då att bergsnejlikan har fått fnatt och försöker erövra nya marker. Ringblommorna hade skickat upp några små rosetter men mest var det ogräs på dessa sårundlar. Ogräs och stora bruna hål i mitt spruckna drömland.

Jag är besviken men inte förvånad. Det är svår konst att skapa det som ser lätt och vildvuxet vackert ut. Jag beundrar odlingar som verkar leva sitt eget liv. Perenner som växer och samexisterar med ett färgspel som känns spontant trots att det är planerat. Det krävs konstnärshand, erfarenhet och tur med vädret för att få allt att bli fantastiskt. Det krävs mer närvaro och omsorg än vad jag för tillfället kan erbjuda. Så vad göra när det blir tomma hål?

Grönt tips:

Här kommer mina bästa tips på hur du fyller hålen i landet när växter dör, sådden går fel eller hungriga gnagare har party i underjorden:

  • Vackra krukor. En enkel lerkruka eller ett fågelbad kan flyttas runt och fylla hål som uppstår. Här är ringblommor på väg upp och i mitten där krukan står skulle egentligen en rosa Fairy kika upp. 8 juni 2011

    Vackra krukor. En enkel lerkruka eller ett fågelbad kan flyttas runt och fylla hål som uppstår. Här är ringblommor på väg upp och i mitten där krukan står skulle egentligen en rosa Fairy kika upp. 8 juni 2011

    Sätt ut vackra krukor i hålen. Här stod en rosa söt buskros (Fairy) men två kalla vintrar tog ut sin rätt. Förra året blev det kvar några spretiga grenar. I år såg det ut som en gren levde men när jag kom dit i går hade den helt givit upp. Tur att en vänlig själ hade sått ringblommor (tyvärr inte den rosa vackra sorten) och i mitten där rosenroten får stå kvar ställde jag en vacker lerkruka med övervintrad lavendel!

  • Tagetes. Här var det ett stort hål. Tur att någon var förutseende att så lite tålig tagetes. Jag gallrade lite och satte ner i mitt trädgårdsland. 9 juni 2011

    Tagetes. Här var det ett stort hål. Tur att någon var förutseende att så lite tålig tagetes. Jag gallrade lite och satte ner i mitt trädgårdsland. 9 juni 2011

    Fröså sommarblommor. Var lite förutseende och fröså lite sommarblommor att sätta ut där det blir hål. Jag har inte gjort det men kunde ändå gallra lite i tagetessådden och sätta ner fem små plantor i stora landet. Det ser genast bättre ut! Fast färgschemat sprack! Det blir risk för svenska flaggans dag i landet framåt juli.

  • Ta penséer från kyrkogården. När juni kommer rycker parkförvaltningar och kyrkogårdsfolket upp vårens penséer. Deras tid är över, sägs det. Jag tycker det är fel  – och föreslår att du ber att få med dig plantorna hem. De är stora och vackra trots sin gänglighet. Det går också att tukta dem lite och behålla hela vintern. Har du tur frösår de sig i ditt land och kommer med glädje tillbaka nästa år!
  • Frösådd akleja. Jag sådde akleja förra året, tog kapslar från grannarna, och nu väntar jag ivrigt på att de små plantorna, som jag har delat, ska börja blommar. Hos grannarna blommar redan aklejorna i blått och rosa. Bör jag bli orolig? Nja, plantorna ser friska och livskraftiga ut. ut 9 juni 2011

    Frösådd akleja. Jag sådde akleja förra året, tog kapslar från grannarna, och nu väntar jag ivrigt på att de små plantorna, som jag har delat, ska börja blommar. Hos grannarna blommar redan aklejorna i blått och rosa. Bör jag bli orolig? Nja, plantorna ser friska och livskraftiga ut. ut 9 juni 2011

    Dela dina perenner. Kanske satte du för tätt i höstas när du planterade ut nya perenner eller delade på gamla. Det går nästan alltid bra att flytta växter om vädret inte är för torrt och du ger dem lite extra ompyssling efteråt. Förra gången jag var hemma delade jag på mejramplantan och en bolltistel och båda har överlevt trots extrem värme de senaste veckorna.

  • Köp nya blommor. Har du tid och råd så ersätter du förstås din bortfrusna favorit med en ny härdigare. Eller något helt nytt. Det är aldrig för långt till närmaste plantskola. 
PS: Tagetes finns även i vitt. Det är för övrigt en växt som håller jorden frisk från skadliga jordnematoder. En bra samplanteringsväxt. Ett av de vackraste köksland jag har sett bestod av blanka blålilagröna kålhuvuden och en högväxande veck gul tagessort som flög i vinden. Har för mig att det var på Läckö slott och att jag har en bild på bloggen…
Kommentera

