Vilt och vackert i Kolonistans krönika

Vackert i Humlegården. Det här vackra skådespelet har jag följt från förväntan vid scenkanten till full blom efter en kort kall paus.

Vackert i Humlegården. Det här vackra skådespelet har jag följt från förväntan vid scenkanten till full blom efter en kort kall paus.

Kolonistans krönika: Vilt och vackert

Oas mitt i stan. Så här såg det ut ett par dagar tidigare på samma ljuva plats. 9 maj 2011

Oas mitt i stan. Så här såg det ut ett par dagar tidigare på samma ljuva plats. 9 maj 2011

Vecka efter vecka är det sol, sol, sol. Jag har spenderat den mesta av tiden inne. Tidiga mornar har jag vandrat genom en morgondåsig stad som vaknar upp till blomsterspritt och het asfalt. Sena kvällar har jag gått genom ljumma bensinångor och glada uteliggare i parkerna.

Korrespondenterna däremot har slitit hårt utomhus. Timme efter timme har de bearbetat jorden med sina bara händer och sett mirakel ske. Det är liv i luckan på kolonin. Det är ett starkt sken över den heta kolonin och med lite vattning har det fått kökslanden att grönska, måttligt i alla fall.

För om vi ska vara ärliga – och det ska vi ju, är det ju inte så fantastiskt för växterna när det kommer massor av sol och nästan inget vatten. De sloknar långt innan vi har fått vår efterlängtade bruna bränna.

Med det sagt så kommer här en inspirationskavalkad – så vill jag att det ska se ut i rabatten, vilt och vackert med lökar som följs av sommarens tåliga blommor – och några autentiska bilder från kollo.

Korrespondenterna rapporterar att bondbönorna har kommit upp (se bild) och att grannen lämnat över några jättebönor som åkte i jorden vid spaljén. Det kommer, kan Kolonistan konstatera, bli rena bönorgien där – och i köket – i sommar om alla rackarna vaknar till liv och rumlar om med blomsterbönorna.

/Kolonistan

Här har bondbönorna kommit upp som vi planterade redan i mars. I det nya landet längs gränsen ska de få bilda en låg häck med sitt vackra mörka bladverk och små svartvita blommor. Blir fint att skörda i höst och en klar jordförbättrare.

Gröna sköna böna. Här har bondbönorna kommit upp som vi planterade redan i mars. I det nya landet längs gränsen ska de få bilda en låg häck med sitt vackra mörka bladverk och små svartvita blommor. Blir fint att skörda i höst och en klar jordförbättrare.

Rabarberroten som jag fick från Cybermamma i höstas fick lite kogödsel och börjar redan att ta för sig rejält. En bullig variant som kommer ge karaktär åt landet (hoppas jag), klara sig bättre än de andra bleka sorterna jag prövat och ge massor av skörd ifall de följer moderplantans exempel. 09 maj 2011

Rabarberknopp vill opp. Rabarberroten som jag fick från Cybermamma i höstas fick lite kogödsel och börjar redan att ta för sig rejält. En bullig variant som kommer ge karaktär åt landet (hoppas jag), klara sig bättre än de andra bleka sorterna jag prövat och ge massor av skörd ifall de följer moderplantans exempel. 09 maj 2011

Kommentera

