Hittade en järnkamin…

… och mitt hjärta smälte med tanke på myset och värmen den kan ge. Jag skulle så gärna vilja köpa den och sätta in i min lilla kolonistuga. Om jag hade en kolonistuga alltså. Den var liten och behändig. 995 kronor på ÖB. Var där för att köpa flyttkartonger så naturligtvis blev det ingen järnkamin. Ett tips till alla ni andra där ute som har en liten stuga och väntar ivrigt på att få värma upp den!

/Kolonistan

Här skulle kunna bli en privat trädgård i miniformat.

Här skulle kunna bli en privat trädgård i miniformat.

Ps: Har hittat en liten liten lägenhet i sthlm som har en stor stor uteplats – faktiskt större än lägenheten och helt kringbygd. Drömmer redan om att inreda min egen trädgård där. Kunde bli underbart med en privat innegårdsträdgård i centrala sthlm. Insyn uppifrån men det kan jag ta. Tänker två stora lådor med äppel- och körsbärsträd. En spaljé med röd flamentanz och ett växthus mest för odling av själen. Kanske en basketplan också! Och naturligtvis två solsängar, en grill och ett matmöblemang! Allt får plats och lite till. Vill ha men budgivningen är redan igång och jag är här och inte där och kan titta på den och mäklaren svarar inte!

4 responses to this post.

  1. Tråkigt att lämna kolonin. Fick du bytt fönster i den som du frågade om på min blogg. Härligt med järnkamin.

    Svara

    • Hej Leif!
      Blev inget fönsterbyte, men tack för inspirationen. Det visade sig vara omöjligt. Försökte bända bort några fuktiga träskivor på insidan och då sjönk hela väggen! Reglarna, eller var det heter, som bar hela väggen var murkna. Väggen sjönk en centimeter. Kände att det inte vara lönt då att sätta in nya fönster utan var tvungen att riva hela väggen och då var det bättre att bygga nytt. Med tanke på att jag har gått i stanna eller uppbrottstankar beslutade jag mig att vänta med att bygga nytt.

      /Kolonistan

      Svara

  2. Posted by eva on 24 februari, 2011 at 12:15

    Men det är ju nästan för bra för att vara sant – mitt i stan… Där kan du ha massor! Någon sol? Men Flammentanz, verkligen – när det finns så många underbara klängrosor med doft?! Håller tummarna!

    Svara

    • Hej!
      Det är ett underbart läge. Sol större delen av dagen i varje hörn. Det är högt och ganska öppet. Bara en stor björn, några alar och lite buskar en bit bort i slänten neråt. På våren innan det har växt upp har jag Vättervy. Ett paradis. Känns sorgligt att inte kunna vara där.
      Ja, Flammentanz doftar ju inte. Men den är härlig att se på. Underbar nyans. Står sig fint mot blå bordsduk, grönmålat trä och gröngula dillkronor. Det finns mycket annat i trädgården som doftar. Flammentanz var den första rosen jag planterade in. Den bär minnen från min barndom. Minnen doftar ibland ljuvligare än verkliga dofter. Jag har en vit New dawn i ett annat hörn. Små buskrosor planterade jag sent i höstas så jag får se nu om de klarat vintern. En rosa buskig Fairy med små ljuvliga buketter som nästan strök med förra vintern, kanske klarat sig bättre i år, som var en sky av rosa underverk första sommaren. Visst finns det mycket härligt doftande men min trädgård är också till för köksväxterna. Kanske främst.
      Jag skulle vilja få in lite mer kål. Det är väldigt vackert med mörka färger mot vita blommor. Eller lila kål mot gula dansande blomblad… Känner att inspirationen vaknat igen.

      Vad har du för tips på doftverk i rosväg?

      /Kolonistan

      Svara

Kommentera

