Höstgård = en trädgård mellan vakenhet och vila

Här är min höstgård, en koloniträdgård någonstans mellan sommarens vakenhet och vinterns vila. 15 okt 2010

Här är min höstgård, en koloniträdgård någonstans mellan sommarens vakenhet och vinterns vila. 15 okt 2010

Jag gick en kamp med Luther i går och vann. Det är måndag morgon och sovmorgon. Jag ställde inte klockan utan sov tills jag vaknade. Låg dessutom kvar en stund och läste (äntligen!) i den där boken om Sundevall och infiltratören.  Kom upp i hyfsad tid ändå (phu! annars hade Luther piskat mig mentalt hela dagen) och har redan städat lite. Nu blir det snart lunch med Entreprenören och sedan en tur till min höstgård. Ett nytt ord för kolonin så här på höstkanten. Den har övergått från att vara en trädgård och är nu någonstans mellan vakenhet och vila…

Nytt ord i Saol alltså: Höstgård = en trädgård någonstans mellan vakenhet och vila när blommor och grönt börjar vissna och falla ner på marken.

Frostad pumpa. Under det vita täcket hade pumpafrukterna i alla fall klarat sig men värre var det med plantan. Endast mot den stora komposten som isolerade var lianerna fortfarande kraftiga medan resten var blöta eller vissnade av kylan som pressat ner fiberduken. 15 okt 2010

Frostad pumpa. Under det vita täcket hade pumpafrukterna i alla fall klarat sig men värre var det med plantan. Endast mot den stora komposten som isolerade var lianerna fortfarande kraftiga medan resten var blöta eller vissnade av kylan som pressat ner fiberduken. 15 okt 2010

Frostad dahlia. Dahliorna gick från blommande och stolta till helt ihopsäckade på en vecka. Dags att plocka upp dem och göra det snabbt eftersom knölarna egentligen ska upp ur jorden så fort som första köldknäppen har tagit dem. 15 okt 2010

Frostad dahlia. Dahliorna gick från blommande och stolta till helt ihopsäckade på en vecka. Dags att plocka upp dem och göra det snabbt eftersom knölarna egentligen ska upp ur jorden så fort som första köldknäppen har tagit dem. 15 okt 2010

Frostad rosenböna. Då har kylan även tagit livet av mina rosenbönor. Inga fler härliga blommor som producerar vackra bönor... 2 15 okt 2010

Frostad rosenböna. Då har kylan även tagit livet av mina rosenbönor. Inga fler härliga blommor som producerar vackra bönor... 2 15 okt 2010

Ringblomma. Den här hade frosten inte tagit i fredags. Undra just hur det ser ut i dag. Jag plockade av en stor och vacker bukett... 15 okt 2010

Ringblomma. Den här hade frosten inte tagit i fredags. Undra just hur det ser ut i dag. Jag plockade av en stor och vacker bukett... 15 okt 2010

... som är värd att visa upp igen. Tycker det är fint med nejlikornas spretiga blad (utan nejlikor...). Ljuset så här på hösten är vackert att fotografera i. Sommarens sista andetag? 15 okt 2010

... som är värd att visa upp igen. Tycker det är fint med nejlikornas spretiga blad (utan nejlikor...). Ljuset så här på hösten är vackert att fotografera i. Sommarens sista andetag? 15 okt 2010

Kommentera

