Hatten av – i kväll ska pumpan provsmakas

Burkad pumpa. Här är min syltade pumpa. Första försöket burkades 21 sept 2010 och nu ska den provsmaka.

Burkad pumpa. Här är min syltade pumpa. Första försöket burkades 21 sept 2010 och nu ska den provsmaka.

I dag är Kolonistan lycklig i Sthlm. Härligt med sol, shopping och ny frisyr. Hänger på bloggfiket Mocco och käkar favorittallriken Nyttig. Det är dock dags att börja dra sig neråt landet igen. Mycket på att göra-listan:

  • Jag har en kolonilott att ta hand om. Undrar: Hur har det gått för mina små pumpor under det vita täcket – och då menar jag fiberduken som förhoppningsvis skyddat mot vinterfrosten?
  • Jag har en lägenhet att ta hand om. Funderar: Hur lång tid kan det ta att röja upp i röran? Jag har roligare saker att göra än att städa men det går ju inte att leva och trivas om det inte är rent! 
  • Jag har ett mingelparty att ordna. Planerar: I dag ska hatten av. Tre veckor skulle den syltade pumpan stå och dra så nu är det dags att provsmaka.

 

Syltad pumpa

2 kilo pump, squash, slanggurka eller västeråsgurka där kärnhuset är borttaget

3 dl vatten

3 dl ättikssprit (OBS! Tänk på procenten!  Äkta ättika från Perstorp är 24 procentig och ättikssprit bara 12 procent – alltså utblandad redan innan den ska blandas med vatten i detta recept. )

1 msk salt

Här har hälften av den saftade pumpan åkt i grytan... 21 sept 2010

Här har hälften av den saftade pumpan åkt i grytan… 21 sept 2010

 Skala och tärna pumpan och lägg i ovan saltlag. Lägg en tallrik över och låt stå i ett dygn och safta sig.  Häll av lagen i en rymlig gryta. Tillsätt kryddor och socker och koka upp.

3 bitar muskotblomma

1 tsk vitpepparkorn

1 msk brunt eller gult senapsfrö 

6 dl socker 

Lägg sedan i pumpabitarna, hälften åt gången, och koa på svag värme tills de är mjuka efter 5-10 minuter. Tag upp dem med hålslev och lägg dem i rena varma glasburkar. Koka ihop lagen några minuter på kraftig värme. Häll den het över grönsakerna och sätt genast på locken.

Förvara burkarna svalt. Den syltade pumpan är färdig att äta efter 3-4 veckor. Hållbarheten är cirka 1 år.

Källa: Vår kokbok 

One response to this post.

  1. Bästa Kolonista – din lista ser i mina ögon ut som karaktäristiska symptom av s k POSITIV STRESS! O med tanke på de väntande angenäma göromålen vilka kräver avtagande av huvudbonad, spela gärna ”Whereever I lay my hat” – välj gärna versionen med Paul Young…
    Then you´ll have a nice party, dear Kolonista!

    Svara

Kommentera

