Inredning: Kolonistans (s)lott i livet

Drömsits. Fåtöljen Croix, Ilva i Malmö (4499 kr).

Drömsits. Fåtöljen Croix, Ilva i Malmö (4499 kr).

Jag vill ha ett slott. Eller i alla fall en stor villa. Det handlar inte om status. Det handlar om plats. Plats för det vackra i livet. Hade jag haft en liten kolonistuga skulle jag gjort om den till en budoir (eller kajuta!) med stoppade stolar och svarvade bord som fått patina och charm av tidens tand.

Mitt inredningsideal är brittiskt, en mix av fransk elegans och engelsk excentricitet. Den där längtan efter möbler med historia och sammanhang startade i det stora huset som hade pelare både ute och inne. Där medaljongtapeterna var bordellröda och förlovningssoffan i midnattsblå sammet. Det var inget slott. Det var min morfars stora hus med en skattkammare i varje vrå.

Om jag hade ägt ett slott stod där säkert redan tunga möbler i guld och ek. Kanske en fransk spiselkrans av marmor och gnistrande kristallkronor med empirens karaktäristiska midja. Nu äger jag inget slott, ingen villa eller ens en liten kolonistuga, som jag kan göra om till budoir (eller kajuta!). Däremot möblerar jag alla de där husen i mina drömmar och där finns plats. Plats för allt det vackra i livet, föremål och vänner.

Drömmöbler för både slott och koja kommer här:

Stoppad skönhet. Sängen Leonora, Ilva i Malmö (10 999 kr)

Stoppad skönhet. Sängen Leonora, Ilva i Malmö (10 999 kr) och bänken (2699 kr).

Ljusstakar i mässing och betong, Gardin Olsson i Jönköping (från 334 kr).

Lysande design. Ljusstakar i mässing och betong, Gardin Olsson i Jönköping (från 334 kr).

Kristall på fat. Karaffer, Ilva i Malmö. Jag har köpt en liknande på loppis i Tranemo.

Kristall på fat. Karaffer, Ilva i Malmö. Jag har köpt en liknande på loppis i Tranemo.

Excentrisk badrumstapet. Underbar tapet som jag bara måste ha med på denna mood board trots att jag inte har en aning vad den heter - men pröva Tapetorama i Malmö där de har Cole & Son, Boråstapeter och Sandberg m fl.

Excentrisk badrumstapet. Underbar tapet som jag bara måste ha med på denna mood board trots att jag inte har en aning vad den heter – men pröva Tapetorama i Malmö där de har Cole & Son, Boråstapeter och Sandberg m fl.

Sittvänligt. Finaste fåtöljen i stan finns på Sia i Jönköping (ca 10 000 kr).

Sittvänligt. Finaste fåtöljen i stan finns på Sia i Jönköping (ca 10 000 kr). Det svarta skåpet är också en höjdare. Ett liknande finns även på Ilva, Brisach (11 499 kr) – med fina låsstavar i metall.

Art noveau. Antik jugendlampa, Stallqvarnens Diversehandel i Jönköping (2500 kronor).

Art noveau. Antik jugendlampa, Stallqvarnens Diversehandel i Jönköping (2500 kronor).

Mjuka drömmar. Prydnadskuddar Ilva i Malmö (från 329 kronor).

Mjuka drömmar. Prydnadskuddar Ilva i Malmö (från 329 kronor).

Magiskt sken. Ljusstake i mässing och alabaster, Stallqvarnens Diversehandel (250 kr).

Magiskt sken. Ljusstake i mässing och alabaster, Stallqvarnens Diversehandel (250 kr).

Kommentera

