Rysk roulett i pumpalandet

 

Både pumpan och moderplantan klarade första frostknäppen. 30 sept 2010

Både pumpan och moderplantan klarade första frostknäppen. 30 sept 2010

 

Då har frosten slagit till. Lömskt kommer den och sänker sig över växtligheten. Klara och kalla och soliga har dagarna varit och då ska man alltid vara lite misstänksam. Intuitionen sa mig att jag skulle lägga på fiberduk på squashplantan i går.

Här under är squash- och pumpaplantorna som klarade nattfrosten. 30 sept 2010

Här under är squash- och pumpaplantorna som klarade nattfrosten. 30 sept 2010

När regnet upphörde och solen värmde lyckades tydligen någon stackars flygande rackare pollinera så att det har börjat bildas embryon till squash nu. Trodde inte jag skulle få någon mer men har jag lite flax kanske det blir en svällande fruktkropp till. För att skydda och boosta lade jag på fiberduk och det var i sista minuten. Bara ett litet blad hade blivit svart av frost.

Squashplantorna i grannens land var lealösa och svarta i dag. De hade strukit med under natten. Mina pumpaplantor på komposthögen, som jag inte hade täckt, klarade sig. De växer ju lite skyddat bakom buskar, staket och huset. Två stora och en lite pumpa är på gång. Jag tog det säkra före det osäkra och täckte allt med fiberduk i dag. Tur kan man ha en gång men man ska inte spela rysk roulett med hösten flera gånger och tro att man kan vinna! Höstens kalla andedräkt är dödlig för gröna stackare.

Den lilla arma pumpaplantan mitt i landet hade dock gjort sitt när frosten släppte sitt grepp i morsse. Utsatt läge. Själva pumpan hade klarat sig men plantan var död. Stor som en tennisboll fick Bollan hjälpa till att plocka av pumpan. Resten av plantan var ett vått streck.

Här är grannens squashland som fick ta stryk under hösten första frostnatt. 30 sept 2010

Här är grannens squashland som fick ta stryk under hösten första frostnatt. 30 sept 2010

Svårt att förstå att hösten verkligen är här. Vill inte förstå. I tidningens fråga fem hade alla svarat att det är härligt när hösten kommer och man kan krypa in och tända ljus och känna att man får läsa böcker. Jag bara undrar hur många av dem som går på prosac… Eller sobril. Jag lever ju mitt i sobrilbältet så säkert hela bunten.

Herregud, det går ju att sitta ute och läsa böcker på sommaren! Det behöver ju inte bli höst för att man ska läsa böcker. Tända ljus kanske man inte gör runt midsommar men hela augusti är ju ett enda stort mörker nattetid då det går att både sitta ute OCH tända ljus. Tänk på de stackars växterna. Inte fan tycker de om hösten. De dör ju. Av jord är du kommen och av jord ska du åter bli, eller hur var det nu?

/Kolonistan

PS: Mina dahlior hade skrattat döden i ansiktet!

Kommentera

