Syltad pumpa eller slarvsylta?

 

Här är syltad pumpa på burk och bara ättikslagen ska hällas på. Därefter får jag vänta minst tre veckor på provsmakning. 21 sept 2010

Här är syltad pumpa på burk och bara ättikslagen ska hällas på. Därefter får jag vänta minst tre veckor på provsmakning. 21 sept 2010

 

Här syltas det pumpa från kolonin. Det blir inte exakt enligt receptet men säkert bra ändå. Hade varken senapskorn, vitpepparkorn eller muskotblomma hemma och har haft alldeles för mycket att göra för att hinna till affären och bunkra upp. Inte heller har jag färsk ingefära i skafferiet, som det stod i ett annat familjerecept.

Nu testar jag något nytt istället. Kanske blir det ett vinnande recept – eller slarvsylta. Den som inte vågar pröva nya vägar hittar inga nya platser, som Columbus borde ha sagt. Jag tror i alla fall att det kan bli supergott att smaksätta ättikslagen med hel svartpeppar, nejlikor och kanel. Här nedan får du dock ursprungsreceptet:

Syltad pumpa

2 kilo pump, squash, slanggurka eller västeråsgurka där kärnhuset är borttaget

3 dl ättikssprit (OBS! Tänk på procenten!  Äkta ättika från Perstorp är 24 procentig och ättikssprit bara 12 procent – alltså utblandad redan innan den ska blandas med vatten i detta recept. )

1 msk salt

Här har hälften av den saftade pumpan åkt i grytan... 21 sept 2010

Här har hälften av den saftade pumpan åkt i grytan... 21 sept 2010

 

Skala och tärna pumpan och lägg i ovan saltlag. Lägg en tallrik över och låt stå i ett dygn och safta sig.  Häll av lagen i en rymlig gryta. Tillsätt kryddor och socker och koka upp.

3 bitar muskotblomma

1 tsk vitpepparkorn

1 msk brunt eller gult senapsfrö 

6 dl socker 

Lägg sedan i pumpabitarna, hälften åt gången, och koa på svag värme tills de är mjuka efter 5-10 minuter. Tag upp dem med hålslev och lägg dem i rena varma glasburkar. Koka ihop lagen några minuter på kraftig värme. Häll den het över grönsakerna och sätt genast på locken.

Förvara burkarna svalt. Den syltade pumpan är färdig att äta efter 3-4 veckor. Hållbarheten är cirka 1 år.

Källa: Vår kokbok 

Burkat. Då var det bara att vänta tre veckor på att få smaka. 21 sept 2010

Burkat. Då var det bara att vänta tre veckor på att få smaka. 21 sept 2010

2 responses to this post.

  1. Posted by Margreth on 25 september, 2010 at 16:36

    Hej

    Hur blir den pumpan undrar jag o Barbro.Går den att äta tror du. B o jag har varit på kvinnofrukost
    i U-hamn i dag det var mycket gott både till kropp o själ. Föreläsaren var en kvinna naturligtvis vid namn

    ULLA GABAY Det handlade om olika kriser i livet

    KRAM M O B

    Svara

    • Svaret på den frågan får vi först om två veckor. Den syltade pumpan ska lagras i tre veckor och det har bara gått en vecka nu. Jag tänkte göra en till sats nu när jag är ledig. Då tänkte jag sylta bara småpumpor. Kanske gör jag också en falsk ostkaka av min squash som jag har lovat här på bloggen.
      Hade kanske varit något för mig att lyssna på. Känns som jag krisar hela tiden… och det enda som kan plocka upp mig är hårt jobb eller vila på kolonin!
      /Kolonistan

      Svara

Kommentera

