Pumpapaj betyg 7 av 10

 

Här är pumpapajen som jag bjöd på i helgen 19 sept 2010

Här är pumpapajen som jag bjöd på i helgen 19 sept 2010

 

I helgen gjorde jag äntligen den där pumpapajen som jag har läskat och lockat med i en dryg vecka. Det var inte svårt alls. Hade aldrig testat receptet tidigare. Det fanns ju så många men jag valde till slut det som var översatt till svenska. Blev väldigt annorlunda och mycket gott. Enormt mättande. 

Lagom till valvakan startade på tv i går stod den på bordet framför mina förväntansfulla försökskaniner. Lantlorden fick förstås också underkasta sig detta smakexperiment. Över varje trekant paj med en klick grädde doftade jag över lite kanel. Det både luktade och smakade jul. 

Det här är verkligen en dessert för hösten. Lite längre fram när det blivit ännu mörkare och kallare. Den smakar ungefär som chai the doftar och ser ut på ytan som en pepparkaka. Det är väl egentligen det som är min invändning. Det här är inte för mig en kaka att äta ofta, ingen sådan favorit, det här är en dessert att plocka fram för att kura skymning. Det går ju faktiskt att spara på pumpor ett bra tag – även om de kommer från din egen trädgård. Vänta- och njut senare.

Kolonistan: 6 av 10.

Lantlorden: 7 av 10.

Gästerna: 7 av 10.

Nyss åt vi upp resterna. Slurp! Jag måste säga att den här pajen tar sig och betyget klättrar uppåt. Den smakar ”nyttigt”, säger Yammy mammy och det är ju alldeles sant; ägg, pumpa, kanel och ingefära (antioxidanter). Bästa vän tycker den smakar som passerad äppelkaka. På ett positivt sätt. Vi tippar på att lingongrädde till hade varit tipptopp. Eller limegrädde. Glass hade vi och det var hur som helst bättre än grädde till, tycker Kolonistan.

Kolonistan: 7 av 10 (vid andra ätningen).

Yammy Mammy: 8 av 10.

Bästa vännen: 6 av 10.

Grönt recept: Pumpapaj

Pajdeg

100 gram smör

3 dl vetemjöl

2 msk vatten

Fyllning

400 gram tärnat pumpakött

2 dl vispgrädde

1,75 dl råsocker

3 ägg

0,5 tsk mald kanel

0,5 tsk mald ingefära

Så här gör du:

 

 

 

Här är pumpapajen i ugnen 19 sept 2010

Här är pumpapajen i ugnen 19 sept 2010

 

Blanda ihop pajdegen snabbt i matberedare. Det går också att blanda ihop den för hand ifall du låter smöret mjukna. Tryck ut degen i en pajform och klä upp över kanten. Nagga med en gaffel. Ställ kallt i en timme. Därefter grädda skalet i 15 cirka minuter i mitten av ugnen i 200 grader.

Skala och tärna pumpan. Lägg i kastrull och sjud 15 minuter med ytterst lite tillsatt vatten tills pumpaköttet mjuknat. 

Mixa alla ingredienserna (med stavmixer/matberedare) och häll i det förgräddade pajskalet. Grädda i minst 50 minuter i nedre delen av ugnen på 200 grader. Skär upp i trekanter, dekorera med grädde eller glass och pudra över lite kanel.

 


 

Jag använda en halv pumpa till denna paj 19 sept 2010

Jag använda en halv pumpa till denna paj 19 sept 2010

 


 

 

 

Här kokar jag tärnad pumpa 19 sept 2010

Här kokar jag tärnad pumpa 19 sept 2010

 

 

 

 

Här rinner pumpaköttet av 19 sept 2010

Här rinner pumpaköttet av 19 sept 2010

 

Mums!

Antioxidanter. Mycket kanel och ingefära är både gott och bra. 19 sept 2010

Antioxidanter. Mycket kanel och ingefära är både gott och bra. 19 sept 2010

Kommentera

