Falsk ostkaka till helgen

 

Här är mina små knubbiga små squashplantor på komposthögen 3 sept 2010

Här är mina små knubbiga små squashplantor på komposthögen 3 sept 2010

I år har jag odlat både squash och pumpa i min trädgård. Fick ju i våras, som några kanske minns, en handfull frön från min granne. Jag petade ner några i krukor och satte i växthuset. Några andra sådde jag direkt i komposthögen. I drivbänken sådde jag i två omgångar men bara den senare sådden lyckades. Inte köpefröna utan grannens.

Rund squash. Är det någon som har ett namn på denna? 3 sept 2010

Rund squash. Är det någon som har ett namn på denna? 3 sept 2010

Hela sommar blev egentligen lite som att gå och vänta på jultomten. Väntan blev lång och paketen som trillade in var i olika storlekar. Suprice! På komposthögen gav sådden små runda squashfrukter. I drivbänken både gurkformad squash och en fotbollsstor gul pumpa.

Jag är rädd för att skörden inte blir så stor eftersom augusti och september inte har bjudit på det bästa pollinerarvädret. Har hittat både en och två humlor som fått gikt i kylan och fastnat i en blomkalk utan att kunna flyga vidare och slutföra sitt värv. Ingen pollinering, inga frukter. Det är klart att jag kan göra det själv med pekfinger eller pensel men det har till och med varit så dåligt väder att få nya blommor har bildats.

Nu är det dags. Vad skönt. Dags både för helg och skördfest. När dagarna blir kortare, benen tyngre, och sinnet lite mer inriktat på att kura skymning tänkte jag ställa till med ett skördebak. Har hittat ett recept på falsk ostkaka gjord på squash, som jag säkert kan testa på mina vänner. Får fundera på vad jag ska göra med den stora pumpan. Har ni något förslag?

Squashblomma 3 sept 2010

Squashblomma 3 sept 2010

Grönt recept: Falsk ostkaka på squash

  • 9 dl tärnad  squash
  • 4 msk vetemjöl
  • 4 ägg
  • 1 dl socker
  • 25 malda mandlar
  • 2 malda bittermandlar
  • 1/2 liter gräddmjölk (hälften vardera)

 

Så här gör du: 

Skala och tärna squashen. Koka den mjuk och mosa. Vispa ihop övriga ingredienser i en skål och blanda sedan ner squashmoset. Häll smeten i en smord form som räcker för några liter.

Grädda i 45 minuter i 200 grader.

Denna falska ostkaka serveras bäst ljummen med vispad grädde och sylt. Gärna hemgjord hjortron- eller hallonsylt.

Källa: Gammal kokbok

 

Kommentera

