Min djungel är en ros hur du än vänder och vrider på det…

 

Här är min djungel nickar solrosorna i vinden och rosenbönan kastar sina stänglar efter besökaren... 21 aug 2010

Här är min djungel nickar solrosorna i vinden och rosenbönan kastar sina stänglar efter besökaren... 21 aug 2010

 

Sol-arium med besökare. 22 aug 2010

Sol-arium med besökare. 22 aug 2010

 

Min djungel är en vildvuxen ros hur du än vänder och vrider på det. Det klänger av rosenböna på stör och spaljé och där emellan fäktar solrosorna med varandra i vinden! Jag är egentligen inte särskilt förtjust i gula blommor. Jag är egentligen inte särskilt förtjust i gula solrosor. Det jag är förtjust i är det höga och lite vilda. 

Mina rosenbönor har blivit så tunga att spaljén bågnar under deras tyngd. En ros är en ros är en ros – även i ett sprucket krus. Mina solrosor blev plötsligt så många. Sådda som flyttades till nya när de växte och försökte mobba ut varandra i landet. De jag såg mest fram emot var de små och buskiga – som aldrig ens behagade komma upp. De jag uppskattar mest är de dramatiskt brunröda. Färgen av en vinslatt som har lämnats kvar i en öppnad flaska på diskbänken…

Det är inte bara för humlornas (fjärilarnas och binas) skull kan jag tänka mig att odla dem igen nästa år, men visst är det fascinerande att följa deras idoga sörplande efter nektar och pollen! Här är min djungelvandring bland blommor och bin – förlåt humlor som dricker sig berusade av sommarens sista sol:


 

 

Solrosen och de berusade arbetarna. 22 aug 2010

Solrosen och de berusade arbetarna. 22 aug 2010

 

En mörk vacker skönhet som sträcker sig mot himlen med sin ringa längd och gracila stjälk.  22 aug 2010

En mörk vacker skönhet som sträcker sig mot himlen med sin ringa längd och gracila stjälk. 22 aug 2010

 

Här är arbetet i centrum. 22 aug 2010

Här är arbetet i centrum. 22 aug 2010

 

 

 

 

Här är den spännande knoppen av en solros. 22 aug 2010

Här är den spännande knoppen av en solros. 22 aug 2010

 

PS: Solrosen är en ettåring. Det vi kallar för solros är egentligen både strålblommor och diskblommor. I mitten finns oljerika frön som gärna fåglar kalasar på till vintern. Solrosen kan vara både gul, vit, kastanjefärgad och röd. Den har sitt ursprung i USA. Detta är en blommar som verkligen passar som snitt och som står länge om man tar bort bladen innan den sätts i vatten. Ta bara den stora blomkroppen och lägg i en djup tallrik för att få en effektfull men låg dekoration på soffbordet hemma…

3 responses to this post.

  1. Hej igen,

    Det var ett tag sen jag var här inne och kollade!

    Tjusiga solrosor! Jag har också en (men bara en) jättefin flerstammig som är röd i mitten och gul runt om, ska spara frön från den och så till våren igen.

    Kram

    Svara

    • Hej vad roligt att du kikar in igen. Visst är mina röda och rödsvarta solrosor tjusiga. Det var en bra idé att samla frön från dem, de jag vet trivs på mina jordar.
      Kram

      Svara

    • Jag är verkligen jättenöjd med mina röda med gula spetsar. Klipper man av en så kommer tusen åter skjutande ut från stammen. Mycket roligare än de gula som bara ger en enormt stor och inga fler oavsett hur mycket man klipper. Dessutom är ju blodrött vackert!

      /Kolonistan

      Svara

Kommentera

